‘Topsportregeling’ voor studentondernemers

Hogeschool Windesheim gaat de topondernemers onder haar studenten meer vrijheid en faciliteiten bieden. Ze krijgen eenzelfde soort regeling als topsporters en mogen zo nodig langer over hun opleiding doen.

Studentondernemers lopen bij hun opleiding tegen allerlei regels en verplichtingen aan. Een presentatie op een internationale beurs bijvoorbeeld, kan niet doorgaan als ze een tentamen hebben of een werkgroep moeten volgen.

Windesheim wil daar wat aan doen en komt als eerste hogeschool met een “topondernemersregeling”. Alleen studenten met voldoende opdrachten en een substantiële omzet komen daarvoor in aanmerking. Ze mogen dan gebruikmaken van faciliteiten en ondersteuning van Windesheim.

De ondernemers kunnen zo nodig een tentamen verschuiven, een bepaald college laten schieten en uit de les lopen voor een dringend zakelijk telefoongesprek. Onder strikte voorwaarden mogen ze bij hun eigen bedrijf stagelopen of er een afstudeeropdracht doen.

Als ze vanwege hun zakelijke beslommeringen studievertraging oplopen, kunnen ze bovendien een beroep doen op een financiële tegemoetkoming uit het profileringsfonds van Windesheim.

De Topondernemersregeling volgt het voorbeeld van de landelijke regeling voor topsporters en komt voort uit een pilot met meerdere Zwolse instellingen voor beroepsonderwijs. Het ministerie van Onderwijs wil ondernemerschap bij studenten stimuleren. Recent onderzoek toonde aan dat het aantal Nederlandse studenten met een eigen bedrijf in twee jaar tijd is verdubbeld.