‘Volkert waar ben je?’, UU-docent bedreigd na Facebookpost

Foto: DUB

Het bericht op Facebook leidde donderdagmiddag tot een stroom aan reacties, nadat onder meer het internetmedium The Post Online de aandacht erop vestigde. De Utrechtse docent ontving enkele ernstige bedreigingen via sociale media. Sommige daarvan bevatten doodverwensingen aan zijn adres.

De docent besloot daarna zijn post met de verwijzing naar Volkert van der G, de moordenaar van Pim Fortuyn, te verwijderen. Hij plaatste een nieuw bericht waarin hij stelde dat zijn opmerking niet letterlijk bedoeld was en hij zijn excuses aanbood. Op die post kwamen opnieuw honderden reacties. Inmiddels heeft de man besloten zijn hele profiel offline te halen.

De man werd al snel gelinkt aan de UU. In de comments op social media drongen verschillende personen aan op het ontslag van de docent. PVV-kamerlid Harm Beertema sprak op Twitter minister Van Engelshoven aan op zijn Facebook-uitspraak.

De universiteit zag zich donderdag genoodzaakt om afstand te nemen van "de verwerpelijke opmerking". Dit gebeurde via Twitter.

Wij vinden dit een verwerpelijke opmerking waar de Universiteit Utrecht nadrukkelijk afstand van neemt. Wij gaan in gesprek met de betreffende medewerker.

— Universiteit Utrecht (@UniUtrecht) March 21, 2019

Vrijdagochtend plaatste de UU een bericht op haar website waarin de universiteit nogmaals afstand neemt van de opmerking. De docent kan op korte termijn een uitnodiging verwachten voor een gesprek met het faculteitsbestuur van Geesteswetenschappen.

Het Utrechtse College van Bestuur bekijkt of de vele klachten van binnen en buiten de universiteit aanleiding geven tot sancties tegen de man. Volgens een woordvoerder hebben tientallen mensen in mail- en telefoonberichten hun ongenoegen geuit.

Op sociale media geven verschillende mensen aan aangifte te gaan doen tegen de man. Een politiewoordvoerder zegt niet te mogen zeggen of dat inderdaad is gebeurd. Burgers hebben de mogelijkheid aangifte te doen bij omstreden uitspraken. Het Openbaar Ministerie moet dan bepalen of er daadwerkelijk sprake is van een grensoverschrijdende boodschap.

Update 16.00 uur: De Universiteit Utrecht heeft besloten de medewerker op non-actief te stellen.