UU zet docenten voortgezet onderwijs in het zonnetje

Aardrijkskundeleraar Tim Schuring benoemd tot Alumnus van het Jaar

tim schuring in  de dom foto DUB Irem zoodsma
Alumnus van het Jaar Tim Schuring tijdens de diesviering in de Dom. Foto DUB/ Irem Zoodsma

Vanuit de faculteiten kwam dit jaar de roep om nu eens niet een bekende Nederlander Alumnus van het Jaar te maken, maar om aandacht te geven aan al die alumni die kiezen voor het voortgezet onderwijs. Zeker in tijden van een nijpend lerarentekort zou dit een goed statement zijn. Elke faculteit schoof een genomineerde naar voren. Het moest een oud-student van de UU zijn die nu furore maakt in het voortgezet onderwijs door het geven van inspirerend en vooruitstrevend onderwijs.

De jury, onder voorzitterschap van alumnus en voormalig winnaar Marjan Minnesma, ging mee in de oproep. Zij kozen voor Tim Schuring. Schuring deed de bachelor Aardwetenschappen, gevolgd door de master Earth Surface & Water en de educatieve master om leraar aardrijkskunde te worden. Sinds 2020 is hij docent Aardrijkskunde in het voortgezet onderwijs bij het Utrechtse Bonifatiuscollege. Daarnaast is hij werkzaam bij de Hogeschool Utrecht, als lerarenopleider Fysische Geografie en vakdidactiek Aardrijkskunde. Binnen de UU heeft hij meegedaan aan de Summerschool junior.

De jury noemt Schuring een kleurrijk persoon met een enorme passie voor aardrijkskunde en onderwijs, die met een heel eigen aanpak en stijl zijn leerlingen én collega’s weet te inspireren en enthousiasmeren. Zo staat hij in de aardrijkskundewereld bekend om zijn ‘culinaire geografie’: eetbare huis-tuin-en-keuken proefjes om aardwetenschappelijke begrippen en processen te verhelderen.

Bij de uitreiking zei Schuring al tijdens zijn studie aandacht te hebben voor het lesgeven. Hij vertelde zijn docent Wim Hoek dat de werkcolleges dynamischer konden. Hij werd meteen gebombardeerd tot student-assistent. In de Domkerk was een Havoklas van het Bonifatius aanwezig tijdens de ceremonie. Toen hij de prijs ontving, hielden ze borden omhoog met de tekst: Onze top Tim.

tim schuring universiteitsfonds

In het juryrapport staat verder dat hij reist met zijn leerlingen door Utrecht in een bus met open dak om geografische verschijnselen en voorbeelden van planologie in de eigen omgeving te laten zien. En hij neemt ze mee naar Texel om daar met behulp van drones het landschap te bestuderen. Daarnaast heeft hij virtuele excursies ontworpen als alternatief voor veldwerk en gebruikt hij popsongs waarin geografie wordt genoemd om de daarin gemaakte misvattingen te behandelen in zijn lessen.

Verder is Schuring betrokken bij Geo Future School (GFS). Dit is een onderwijsstroom voor vmbo, havo en vwo waar leerlingen kennis maken met de grote uitdagingen waar onze samenleving voor staat. Uitdagingen op het gebied van klimaatverandering, gezondheid, globalisering, energie, water, steden en geopolitiek. Het gaat om vakoverstijgend integraal onderwijs in samenwerking met bedrijven en instanties. Hij is daar docent-ontwikkelaar van modules en regiocoördinator, waarbij hij andere scholen begeleidt bij het maken van modules. Binnen het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG) organiseert hij ‘Teachmeets’ waarbij leerkrachten ideeën uitwisselen om het onderwijs verder te verbeteren.

tim schuring2 universiteitsfonds

Met de titel Alumnus van het Jaar wil de Universiteit Utrecht het belang van UU-alumni in de samenleving aantonen. Een Alumnus van het Jaar is iemand die op zijn of haar gebied vooruitgang brengt en buiten de gebaande paden durft te treden, een maatschappelijk geëngageerd persoon die studenten van nu weet te inspireren. Eerdere Alumni van het Jaar waren: Marjan Minnesma (2015), Feike Sijbesma (2016), Cathelijne Broers (2017), Jan Beuving (2018), Rutger Bregman (2020), Marion Koopmans (2021) en Eva González Pérez (2022).