Actieweek WOinActie: college op het Domplein

Het rode vilten vierkantje was tijdens de opening van het academisch jaar al veel te zien. Foto DUB.

De acties vinden plaats in het kader van een landelijke actieweek van WOinActie op 11 universiteiten tegen de financiële tekorten en de werkdruk in het wetenschappelijk onderwijs. De protesten worden gesteund door de vakbonden FNV en VAWO.

WOinActie verzet zich al langer tegen de doelmatigheidskorting die minister Van Engelshoven de universiteiten oplegt. Op Prinsjesdag werd duidelijk dat het kabinet die korting handhaaft. Bovendien komt daar nog een extra bezuiniging van 19,5 miljoen bij.

In Utrecht zullen vooral de openbare buitencolleges donderdagmiddag van 15.00 uur tot 17.00 uur op het Domplein in het oog springen. Op het programma staan onder meer optredens van James Kennedy, de Dean van het University College Utrecht, Belle Derks, voorzitter van de Jonge Akademie en natuurlijk van filosofe Ingrid Robeyns, het Utrechtse boegbeeld van WOinActie.

De bedoeling is verder dat volgende week zoveel mogelijk medewerkers en studenten hun onvrede uiten door het dragen van het rode vilten vierkantje. Het uit Canada afkomstige symbool van universitair verzet tegen onderfinanciering was tijdens de opening van het Academisch Jaar al veel te zien.

De week wordt maandag in Utrecht afgetrapt met een debat waar ook collegevoorzitter Anton Pijpers aan deelneemt. Hij zal onder meer in gesprek gaan met vertegenwoordigers van de Universiteitsraad, van Studentenunie Vidius en van WOinActie. Het debat vindt plaats in collegezaal 0.32 van Drift 21 en begint om 20.00 uur.

In andere steden in Nederland vinden volgende week soortgelijke bijeenkomsten plaats. Tegenover het Hoger Onderwijs Persbureau gaf de Amsterdamse initiatiefnemer Rens Bod eerder deze week toe dat de geplande acties nog niet bepaald ontregelend zijn. Hij stelt hardere acties in het vooruitzicht. “Het aangewezen moment hiervoor zouden de tentamenweken in oktober kunnen zijn”, zegt Bod. Hoe de acties eruit zullen zien, wil hij nog niet zeggen.

*Update 23 september 2018: Ook VSNU-voorzitter Pieter Duisenberg neemt maandag deel aan het debat, zo laat Ingrid Robeyns via Twitter weten.

Hieronder de actieposter:

woinactie-week-defred.jpg