Utrecht verliest iets

Amsterdam en Rotterdam zijn magneet voor masterstudenten

Master open dag 2016, foto DUB
Master's Open Day in 2016, foto DUB

Meer dan 5000 bachelordiploma’s mocht de Rijkuniversiteit Groningen vorig jaar uitreiken. Dat is 11 procent van alle bachelordiploma’s die de Nederlandse universiteiten vorig jaar verstrekten.

Maar deze afgestudeerden blijven lang niet allemaal in Groningen. Een deel verhuist naar het westen van het land. Groningen trekt slechts 8 procent van alle eerstejaars masterstudenten met een Nederlands bachelordiploma.

De ‘winst’ gaat naar de Erasmus Universiteit Rotterdam en de twee Amsterdamse universiteiten VU en UvA: zij slepen meer masterstudenten binnen dan je zou verwachten op grond van het aantal bachelordiploma’s dat ze uitreikten.

Bij de technische universiteiten is hetzelfde zichtbaar. Twente en Eindhoven verliezen terrein, terwijl Delft extra masterstudenten mag verwelkomen.

grafiek masterverlies en masterwinst, HOP

Alles bij elkaar trokken de masteropleidingen in september zo’n 35.000 nieuwe studenten die hun bachelor aan een Nederlandse universiteit hadden gevolgd. Maar er zijn afgelopen studiejaar veel meer bachelordiploma’s uitgereikt: ruim 47.000.

Waar zijn die 12.000 studenten gebleven? Sommigen nemen kennelijk een jaartje pauze of gaan helemaal geen master doen. Misschien gaan sommige internationale studenten voor een master weer terug naar hun eigen land. Ook Nederlandse masterstudenten kiezen weleens voor het buitenland.

herkomst eerstejaars masterstudenten, grafiek HOP

Alleen aan de start van studiejaar 2020, toen de coronacrisis de mogelijkheden voor studenten beperkte, was het aantal nieuwe masterstudenten bijna net zo hoog als het aantal uitgereikte bachelordiploma’s.

Maar er komen ook bijna 11.000 studenten van buiten Nederland speciaal voor de master hiernaartoe. Van deze groep kiest 14 procent voor de Universiteit van Amsterdam, terwijl slechts 2 procent naar de Radboud Universiteit Nijmegen gaat.

Masters Utrecht
De Universiteit Utrecht heeft komende vrijdag 9 februari de Master’s Open Day waar studenten meer informatie kunnen krijgen over de masteropleidingen van Universiteit Utrecht en wat de UU masterstudenten nog meer te bieden heeft. Meer dan 150 programma’s geven een presentatie.

Er hebben zich 4400 studenten aangemeld. Van hen komt 92 procent uit Nederland en de overige 8 procent heeft een vooropleiding afgerond in het buitenland.

Van de geïnteresseerden komt 17 procent van het hbo, de helft van de UU en 33 procent van andere universiteiten. De meeste belangstellenden komen van Leiden, Nijmegen en de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Trek van internationale studenten,  diagram HOP