Androclus roept hulp in van bestuur Diergeneeskunde om kantine open te houden

Len Lipman ontvangt van Wil, Linda Heijmen-van Dijk en Karin Strijbis de 329 handtekeningen, foto DUB

Len Lipman, de voorzitter van de personeelsgeleding van de faculteitsraad van Diergeneeskunde, eet zelf ook regelmatig in het Androclus. Daarvoor steekt hij graag de Yalelaan over, zelfs als het zo vies regent als deze woensdag 13 november het geval is. Of hij ook de deur zou zijn uitgegaan als hij langs de Yalelaan naar het restaurant in het Jeannette Donker-Voetgebouw had moeten lopen, is een tweede. Assistent professor Karin Strijbis en onderzoek- en onderwijsmedewerker Linda Heijmen-van Dijk die de handtekeningenactie zijn begonnen, zouden dat in elk geval niet doen. “We komen er eigenlijk alleen als er een facultaire bijeenkomst wordt gehouden.”

Een maand geleden werd bekend dat zeven restaurants van de Universiteit Utrecht voor de zomer van 2020 de deuren sluiten. Eén van deze zeven is de kantine van het Androclusgebouw. De enige andere locatie op het terrein van Diergeneeskunde waar dan nog een lunch te koop is, is bij Madame Jeannette. Dit is een kleiner restaurant met een meer luxe uitstraling.

De locatie in het Androclus moet sluiten vooruitlopend op de sloop van het gebouw waar voornamelijk onderwijs wordt gegeven en waar laboratoria zijn. Diergeneeskunde krijgt op de plek van het M.G de Bruingebouw een heel nieuw pand dat onder meer de functie van het Androclus overneemt. De twee medewerkers die vrezen dat met de kantine ook een sociale ontmoetingsplek vedwijnt, willende deze nog niet missen en startten een handtekeningenactie.

“Voorlopig staat dit pand er nog wel een paar jaar. Bovendien zijn er voor ons niet zo veel alternatieven. Als iedereen die hier eet naar Madame Jeannette gaat, is dat veel te klein. De producten zijn daar ook luxer en duurder, omdat op die locatie ook vaak de eigenaren van dieren komen die behandeld worden in een van onze klinieken. Studenten kunnen niet zoveel uitgeven aan eten.” Andere alternatieven zoals de supermarkt in De Uithof, de foodtruck of de kantine in het Educatorium worden niet als serieuze opties gezien. “Die zijn echt te ver lopen.”

Wil die al dertig jaar bij de universiteit werkt en sinds twee jaar weer “terug” is achter het buffet in het Androclus, snapt ook niet waarom deze locatie volgend jaar al dicht moet. “Er zijn genoeg klanten”, zegt ze. Dat bewijst ook het aantal handtekeningen dat is opgehaald om de locatie open te houden. “Het zijn er in nog geen twee weken tijd 329 geworden”, zegt Linda Heijmen-van Dijk. “21 mensen reageerden digitaal. De rest heeft hun handtekening gezet op een van de lijsten die in het gebouw hingen en zijn allemaal medewerkers en studenten die regelmatig gebruik maken van de kantine."

De lijst met namen die voor het openhouden van het restaurant in het Androclus zijn, werd woensdag 13 november overhandigd aan raadslid Len Lipman. De twee actievoerders: “We hopen dat de faculteitsraad de belangen van alle ondertekenaars kan behartigen bij het bestuur en dat de sluiting van de kantine wordt heroverwogen."

Lipman gaat de handtekeningen overhandigen aan het bestuur van Diergeneeskunde tijdens de faculteitsraadsvergadering van 2 december 2019. “Wat we willen”, zegt Lipman, “is dat ons bestuur naar het universiteitsbestuur stapt en vraagt of het restaurant open kan blijven. We verwachten dat het aantal klanten nog zal groeien, omdat een aantal medewerkers en studenten van het M.G. Bruingebouw hier naartoe komen als dat pand wordt gesloopt. Bovendien duurt het nog jaren voordat het nieuwe gebouw er staat en het Androclus wordt afgebroken. Om deze kantine nu al te sluiten, vind ik voorbarig.”