Bèta- en geostudenten willen niet dat De Vagant verdwijnt

Foto's barbecue departement Scheikunde bij De Vagant, september 2016

Het houten bouwwerk De Vagant voor het Koningsbergergebouw aan de Budapestlaan dient als tijdelijke vervanging van de kantine van het Minnaertgebouw. Dat gebouw wordt op dit moment gerenoveerd. De noodoplossing bevalt zo goed dat tien studieverenigingen willen dat deze blijft staan wanneer het Minnaertgebouw begin 2018 weer opengaat.

In een brief (pdf) aan het universiteitsbestuur prijzen de verenigingen vooral het feit dat de Vagant “een losstaand gebouw” is. Dit heeft als voordeel dat studieverenigingen voor het organiseren van activiteiten niet afhankelijk zijn van de openingstijden van universitaire panden en van de medewerking van gebouwbeheerders en portiers. Daarbij is de tijdelijke kantine gelegen aan de looproutes van studenten en docenten in de Noordwesthoek van De Uithof. “Dit zorgt voor het echte campusgevoel.”

In een toelichting zegt Jelle Steentjes, voorzitter van studievereniging Proton van Scheikunde en Molecular Life Sciences: “De Vagant is enorm populair. Er zijn borrels en lezingen, alle matchingsdagen voor nieuwe bètastudenten eindigen daar, de eindejaarsbijeenkomsten van de studieverenigingen vinden volgende week daar plaats. Het aantrekkelijke is vooral de centrale ligging in combinatie met de buitenruimte. Je kunt er bijvoorbeeld ook barbecues houden of een stormbaan neerleggen. Dat is straks in de kantine van het Minnaert niet mogelijk.”

In de brief tonen de verenigingen zich bereid om het beheer van de Vagant voor hun rekening te nemen. Steentjes: “Er zijn genoeg voorbeelden van studieverenigingen die een café of een gebouw runnen en waar dat goed gaat. Bij de hogeschool gebeurt het bijvoorbeeld, maar onze zusterverenigingen in Eindhoven, Enschede en Amsterdam hebben er ook al ervaringen mee.”

In een eerste reactie op de brief tijdens de Universiteitsraad maandag zei collegelid Anton Pijpers te snappen dat de studenten hechten aan het voortbestaan van de Vagant. “De gedachte achter de brief is sympathiek en we begrijpen het ook wel.” Het collegelid wijst echter op enkele obstakels voor voortzetting van de Vagant. Die hebben vooral te maken met de tijdelijkheid van de vergunningen die zijn afgegeven en met de afspraken met Sodexo, de uitbater van de nieuwe kantine van het Minnaertgebouw.

Toch wil hij het idee van de verenigingen daarmee niet afserveren. Volgens Pijpers geven andere studenten en ook medewerkers, eveneens aan dat zij informele ontmoetingsplekken missen in De Uithof. “Dit heeft nadrukkelijk onze aandacht, ook vanuit de gedachte het Utrecht Science Park aantrekkelijker te maken.” Pijpers beloofde kort na de zomer met een officiële reactie te komen op de brief van de verenigingen.