Bèta, Geo en Sociale Wetenschappen krijgen begin 2019 nieuwe lokalen aan de Bolognalaan

De universiteit gaat het gebouw aan de Bolognalaan delen met enkele HU-opleidingen. Foto: DUB

Tot de verhuizing in februari blijven de faculteiten gebruik maken van het pand aan de Israëlslaan en het Van Unnikgebouw als onderwijslocaties. In het oorspronkelijke plan van de universiteit zou het onderwijs al in september verhuizen naar de Bolognalaan 101. De hogeschool had de locatie echter langer nodig dan verwacht, waardoor de nodige verbouwingen in het pand zijn uitgesteld.

Meer ruimte in 2019
In plaats van april is de verbouwing daarom in september gestart, zegt programmamanager Michel Bosveld. “We zijn begonnen met het aanleggen van ons eigen datanetwerk. Omdat de universiteit colleges geeft aan grotere groepen, voegen we ruimtes samen en slopen we enkele tussenwanden.” De onderwijsruimten worden opgefrist en voorzien van nieuwe audiovisuele middelen, stroompunten voor laptops, extra whiteboards en nieuw meubilair.

“Ook creëren wij een studielandschap met voldoende werkplekken voor de studenten”, vervolgt Bosveld. Hij zegt dat de werkplekken uitsluitend bedoeld zijn voor studenten van de universiteit. De ingang en kantine gaan de faculteiten Bèta, Geo en Sociale wetenschappen met de HU-studenten delen. In de eerste instantie zullen dit studenten zijn van onder andere de opleiding Journalistiek. Wegens ruimtetekort in het nieuwe HU-gebouw aan de Heidelberglaan zijn deze achtergebleven in de Bolognalaan. Zodra deze studenten in september 2019 alsnog vertrekken, zullen er nog meer onderwijsruimten vrijkomen voor de universiteit, zegt directeur bedrijfsvoering Dick de Wolff van de HU. “Alleen de klinieken van fysiotherapie, mondhygiëne en de oogzorg blijven in de Bolognalaan zitten.”

Hollen en stilstaan
Studenten van de faculteiten Bèta en Geowetenschappen moeten vanaf hun noordwestelijke hoek in De Uithof een kwartier lopen om bij de Bolognalaan 101 te komen. Omdat het pand op anderhalf kilometer afstand van haar andere leslocaties zit, voorziet Universitair docent Wiskunde Joke Daemen problemen. Ze heeft nu al moeite haar rooster bij te benen. “Na afloop van mijn werkgroep in het Buys Ballotgebouw vraag ik de studenten hun vragen te stellen onderweg naar de fietsenstalling. Alsnog red ik het niet om op tijd bij mijn volgende groep in het Ruppertgebouw te zijn. Vijf minuten te laat storm ik binnen. Rust om te schakelen is er niet.”

Ze gebruikt de tijd voor en na haar colleges liever om studenten persoonlijk te spreken en te helpen. Ze begrijpt dat de universiteit efficiënt om moet gaan met onderwijslocaties, “maar de rek in wat je aan begrip van medewerkers vraagt is er wel een beetje uit.” Ze hoopt dat bij de ontwikkeling van het gebouw extra aandacht is voor faciliteiten van onderwijsgevenden. “Voor docenten is het per onderwijsperiode van groot belang waar en wanneer het onderwijs is geroosterd. Dit is het verschil tussen af en toe een kopje koffie met studenten en collega’s of steeds hollen en stilstaan.”

De Universiteit Utrecht zal het gebouw in de eerste instantie zo’n drie tot vijf jaar huren. Gekeken wordt nog naar de kantine, waar waarschijnlijk een kleinschalige eetvoorziening in komt.

Tags: bolognalaan