Beruchte huisbaas Chang stopt met huisjesmelken

foto uit filmpje van de SP bij uitverkiezing huisjesmelker van het jaar

Dat schrijft het Algemeen Dagblad woensdag 12 februari na eigen onderzoek. Chang is een van de bekendste Utrechtse huisbazen en heeft daarbij een bedenkelijke reputatie opgebouwd. Ze is twee keer uitgeroepen als huisjesmelker van het jaar. Ook lag ze in de clinch met de gemeente Utrecht. Ze zou zich niet aan de voorschriften voor verhuur houden en veel van haar panden waren niet brandveilig.

In maart vorig jaar trok de gemeente de omzettingsvergunningen bij alle panden van Chang in. Die vergunningen zijn nodig om kamers in één huis te verhuren. De bewoners kregen te horen dat ze nog een jaar de tijd kregen om andere woonruimte te zoeken.

Het AD heeft nu ontdekt dat Chang in januari van dit jaar al haar 36 panden heet verkocht aan het vastgoedbedrijf Aequitas in Hilversum. Het bedrijf zegt dat de koop nog niet definitief is en of ze plannen voor de panden hebben.

Het Huurteam zegt in een reactie tegenover het AD positief te staan tegenover de ontwikkeling. “De panden van Chang waren in slechte staat en bijna overal waren er misstanden. Zo probeerde ze de studenten extra bijdragen af te troggelen voor gemeentebelasting terwijl ze die formeel zelf moest betalen.” Volgens het Huurteam laat de ontwikkeling zien dat huisbazen die misbruik maken van het tekort aan kamers uiteindelijk aan het kortste eind trekken.”

De bekendheid van Chang had tot gevolg dat steeds meer studenten haar huizen meden of naar de huurcommissie gingen om een lagere huurprijs af te dwingen. De laatste tijd koos ze steeds vaker voor internationale studenten. Bij deze groep is de woningnood nog urgenter en zij zijn minder bekend met de mogelijkheden om beroep aan te tekenen.

Voor veel huurders hangt nog altijd het vertrek van uiterlijk 1 maart van dit jaar boven het hoofd. Het is onwaarschijnlijk dat dit zal veranderen wanneer de huizend verkocht zijn.