Betaald parkeren werknemers UU uitgesteld

Per 1 oktober gaat het parkeertarief voor bezoekers van het Science Park omhoog, foto DUB

Door technische problemen kunnen werknemers van de Universiteit Utrecht zich niet inschrijven bij Stadsparkeren die het betaald parkeren regelt namens de universiteit. Inschrijven is nodig om in aanmerking te komen voor het gereduceerde tarief voor medewerkers. Op dit moment denkt de universiteit nog minimaal twee maanden nodig te hebben voor het betaald parkeren kan worden ingevoerd. Het parkeren blijft daarom voor medewerkers nog gratis. Bezoekers en dus ook de studenten die in De Uithof wonen en een auto in de garage moeten zetten, gaan wel per 1 oktober een hoger tarief betalen.

In juni dit jaar werd duidelijk dat alle werknemers van de UU moeten gaan betalen voor het parkeren. Het terugdringen van de verkeersdrukte in De Uithof en zorg om het milieu waren voor de UU onder meer redenen om betaald parkeren voor werknemers in te voeren. Wie in de P+R aan de rand van het Science Park gaat staan, moet 2 euro gaan betalen per dag. Voor wie een parkeerplek kiest dichter bij het hart van De Uithof is dat 3 euro. Niet iedereen denkt dat het invoeren van parkeergeld het gewenste resultaat oplevert.

Hoewel het betaald parkeren voor werknemers nu is uitgesteld, gaat wel de reiskostenvergoeding per 1 oktober omhoog. De verhoging van de vergoeding is een soort pleister op de wonde voor de werknemers die met de auto naar De Uithof komen. Voor alle anderen moet het als bonus voelen omdat de reiskosten die met het OV gemaakt worden, sterker beloond worden. Maar vooral fietsers zijn spekkoper. Hun duurzame gedrag levert nu echt wat extra’s op in de portemonnee. De reiskostenvergoeding gaat per 1 oktober omhoog met 4 cent per kilometer naar 10. De universiteit vergoedt maximaal 50 kilometer per werkdag.

Studenten en met name bewoners van het Utrecht Science Park vielen door de tariefsverhoging tussen wal en schip. Alleen de Cambridgeflat heeft een eigen parkeerplaats waarvoor een vergunning aangevraagd moet worden. Bewoners van Casa Confetti, De Bisschoppen en De Johanna met een auto, moeten gebruik maken van de P+R of één van de parkeerplaatsen in De Uithof. Zij betaalden hiervoor maximaal 7 euro per werkdag. De verhoging naar 18 euro leverde veel protest en onrust op onder de bewoners. Collegevoorzitter Anton Pijpers beloofde om te kijken of hier nog een mouw aan te passen viel. Hij heeft echter nog geen goed nieuws voor de jongeren. Het onderzoek naar wat mogelijk is, is nog gaande.