Geen extra studiefinanciering

Beurs hbo'er in wo-master zou jaarlijks 60 miljoen euro kosten

Geldbiljetten. Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Er is iets vreemds aan de regels voor de studiefinanciering. Hbo’ers krijgen een jaar extra basisbeurs als ze een hbo-master gaan volgen, maar dat geld krijgen ze niet als ze de overstap maken naar de universiteit. Ze krijgen ook geen aanvullende beurs en hun recht op de ov-studentenkaart wordt niet verlengd.

Het zou 60 miljoen euro kosten om dit te veranderen, antwoordt minister Dijkgraaf op vragen van de Tweede Kamer over de nieuwe Rijksbegroting, die afgelopen maand op Prinsjesdag werd gepresenteerd.

Eén op negen
Duizenden studenten hebben last van deze regel in de studiefinanciering, blijkt uit informatie van het ministerie. Eén op de negen hbo’ers (11 procent) gaat namelijk een master aan de universiteit volgen.

Afgelopen studiejaar behaalden ongeveer 66.000 hbo-studenten hun bachelordiploma. Het ministerie schat dat ongeveer 7.300 van deze studenten een wo-master gaan volgen, eventueel na een schakeljaar.

De studiefinanciering ontmoedigt dus de overstap van hbo naar wo. “Ik vind het eerlijk gezegd niet goed uit te leggen”, zei Dijkgraaf tegen tv-programma Radar, dat het nieuws had opgepikt. “Het moet juist gestimuleerd worden om de masteropleiding te doen die bij jou hoort.”

Maar hij gaat er niets meer aan veranderen. Het kabinet is immers gevallen en laat nieuwe wetgeving aan de volgende coalitie over. Een aanpassing van de regels zou overigens meer dan 60 miljoen euro kunnen kosten, als hbo’er hierdoor vaker een universitaire masteropleiding gaan volgen.

Oud probleem
Het probleem bestond overigens al in de tijd van de oude basisbeurs, maar toen was er nog geen aandacht voor. Bij de invoering van de nieuwe basisbeurs is uit praktische overwegingen aangesloten op de oude structuren. Anders zou de invoering minder snel gaan.