Bewoners Limapad lappen coronaregels aan hun laars

Het nieuwe studentencomplex aan het Limapad. Foto: DUB

Een aantal bewoners van het nieuwe studentencomplex aan het Limapad in De Uithof, lapt stelselmatig de coronaregels aan zijn laars. Afgelopen weekend was het weer raak en rolde de politie een feestje op, waarbij 35 studenten een bekeuring kregen.

In een bericht op Instagram schrijft de Utrechtse politie dat ze de afgelopen weken tot maanden ‘erg druk’ zijn geweest met het terugdringen van overlast in het studentencomplex aan het Limapad. Toen ze in de nacht van vrijdag op zaterdag opnieuw bericht kregen van geluidsoverlast op die locatie, zijn ze dus direct tot actie overgegaan. De politie heeft een groep van 35 studenten in kunnen sluiten en op de bon geslingerd. Een paar studenten konden nog ontkomen, schrijft de politie.

“Een deel van de bewoners heeft al een aantal keer feesten georganiseerd in de gemeenschappelijke ruimtes, in kamers of buiten op het terrein”, vertelt Camelot-woordvoerder Bob de Vilder. Andere bewoners van het complex melden dat en bellen op die momenten de politie. Wie de raddraaiers zijn, is bij de politie en vastgoedbeheerder Camelot bekend. “Ze zijn al een aantal keer op hun gedrag aangesproken, maar als verhuurder kunnen wij verder niets. We werken zo veel mogelijk samen met de politie en wachten verdere instructie af”, aldus De Vilder.

In het complex hangen camera’s, maar Camelot mag vanwege de privacywet niet zomaar gebruikmaken van die beelden om gedrag te corrigeren. Daar moet de politie eerst opdracht toe geven. En huurders die zich misdragen, kun je ook niet zomaar uit hun woning zetten. De Vilder: “We kunnen wel waarschuwingen geven en eventueel aangifte doen bij de politie, maar daar houdt het bij op.”

Dikke middelvinger
Het nieuwe wooncomplex aan het Limapad bestaat uit twee flats met in totaal vierhonderd studio’s. Per verdieping is er een gemeenschappelijke ruimte. Er wonen vooral internationale studenten en Nederlandse studenten van de studie Geneeskunde, vertelden woordvoerders van Camelot eerder. Alle bewoners hebben in ieder geval een link met de Universiteit Utrecht.

De feesten zijn in het complex een ‘terugkerend fenomeen’, meent De Vilder. “Het dringt maar niet tot ze door. Het zijn bewoners die consequent de regels aan hun laars lappen en een dikke middelvinger opsteken naar ons, naar de universiteit en naar hun medestudenten. Ze weten dondersgoed wat de situatie is, want ze zijn al eerder op hun gedrag aangesproken. Het is gewoon gênant. Je brengt iedereen in verlegenheid met zulk gedrag. De universiteit staat zo ook in z’n hemd en andere bewoners van het pand schamen zich kapot dat ze er wonen.”