Bewoners moeten AL16 voor augustus verlaten

Op 16 maart 2012 werd AL16 officieel geopend door de toenma;lige wethouder en burgemeester van Utrecht, foto DUB

Sinds 2010 biedt Archimedeslaan 16 (AL 16) ruimte aan honderden jongeren en enkele ondernemers. In het pand huisde vroeger de lerarenopleiding. Toen de hogeschool verhuisde, kreeg Stichting Tijdelijk Wonen toestemming om er samen met de toekomstige bewoners kamers in te maken. Alle bewoners wisten dat het om tijdelijke huisvesting ging.

De tijdelijkheid bleek echter van langere duur dan gedacht - de einddatum was aanvankelijk gesteld in 2015 en later bijgesteld tot eind 2018. Het Algemeen Dagblad schreef dat de bewoners, onder wie veel studenten, het pand nu uiterlijk 31 juli moeten verlaten. Dan beginnen de sloopwerkzaamheden, schrijft de krant.

Over het type en hoeveelheid woningen dat op deze locatie gebouwd gaat worden, is nog discussie. De gemeente denkt dat er circa 2000 woningen gebouwd kunnen worden met ruimte voor kleine ondernemers, detailhandel en horeca. De planning is om in 2020 met de bouw te beginnen.

Voor dit deel van Rijnsweerd doen vele plannen de ronde. Zo zou er een knooppunt voor openbaar vervoer moeten komen om het Utrecht Science Park bereikbaar te houden. Ook wordt gespeculeerd dat hier de voor Uithofbewoners langverwachte grotere en goedkopere supermarkt komt.