Brandbrief: bereikbaarheid Utrecht Science Park onder druk

Foto DUB

Meer mogelijkheden om Utrecht Science Park/De Uithof te bereiken per bus zolang de Uithoflijn nog niet in gebruik is. Betere verbindingen met stations in de omgeving van het Science Park, zoals Bunnik en De Bilt. Meer en bredere fietspaden.

Het zijn slechts drie van een reeks van maatregelen die worden voorgesteld in een brandbrief aan het Utrechtse gemeentebestuur en het Utrechtse provinciebestuur, zo laat de stichting Utrecht Science Park weten. De stichting verstuurde de brief namens de medeondertekenaars: de colleges van bestuur van de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en de Raad van Bestuur van het Universitair Medisch Centrum Utrecht. Ook andere instellingen en bedrijven zoals  Prinses Máxima Centrum, RIVM, het Hubrecht Institute en Westerdijk Institute (KNAW), Nutricia Danone, Genmab en Merus steunen de brief.

De brief zelf is niet openbaar, maar directeur Jan Henk van der Velden van het Utrecht Science Park (USP) stelt in het AD maandag dat er in de politieke arena’s van de provincie en gemeente Utrecht “nu wel genoeg gekibbeld is” over de kostenoverschrijding van de tramlijn. “Er moet nu acuut iets gebeuren om het gebied bereikbaar te houden. Het is goed dat er gekeken wordt waar de fouten gemaakt zijn, maar we moeten óók verder. De schouders moeten er meteen onder.”

Volgens Van der Velden dreigt Utrecht Science Park / De Uithof vast te lopen door de eigen groei en die van het verkeer rondom Utrecht. Op dit moment werken er al meer dan 25.000 mensen in het gebied en komen er dagelijks zo’n 50.000 studenten naartoe. De verwachting is dat meer bedrijven en organisaties zich in de komende jaren in het gebied vestigen. Ook het aantal studenten zal nog toenemen. Nu al vragen velen zich af hoe het straks moet als het RIVM en mogelijk ook de internationale school zich aan de westkant van het Science Park gaan vestigen.

Van der Velden imeent dat er een groot economisch belang gemoeid met het oplossen van de drukte in en rondom het Science Park. Hij stelt dat er al een succesvol ontmoedigingsbeleid voor automobilisten is. Maar er moeten naar zijn mening meer alternatieven komen voor automobilisten.

Volgens de stichting Utrecht Science Park moeten er op de langere termijn ingrijpendere aanpassingen komen. Daarbij wordt onder meer gedoeld op de aanleg van geheel nieuw OV-voorzieningen, waar ook in het regeerakkoord over wordt gesproken, en op een betere verkeersontsluiting naar de twee snelwegen A27 en A28.

Tags: verkeer