Brexit: Britse student moet oppassen met illegale kamerhuur

Utrecht, foto Pixabay

De Dienst Uitvoering Onderwijs adviseert universiteiten en hogescholen om hun Britse studenten hierover in te lichten, schrijft DUO. Zorg dat je een legale woning hebt, is dan de boodschap.

Sommige huisjesmelkers en hospita’s willen niet dat huurders zich op hun adres inschrijven bij de gemeente, maar met het oog op de Brexit kunnen Britten hun papieren maar beter op orde hebben. Ook in Utrecht studeren vele Britten.

Nevelen
De precieze gevolgen van de Brexit blijven in nevelen gehuld, maar het is denkbaar dat Britse studenten gedoe krijgen met hun verblijfsvergunning als ze nergens officieel staan ingeschreven.

Zo’n 3.400 Britse studenten volgen in Nederland een bachelor- of masteropleiding. Ze betalen hetzelfde collegegeld als Nederlanders en hebben soms recht op studiefinanciering, maar na de Brexit gelden er vermoedelijk andere regels.

Voor Britse studenten die hier al zijn, gaat er voorlopig weinig veranderen, beloofde minister Blok begin dit jaar. Maar DUO waarschuwt dus dat de formaliteiten dan wel moeten kloppen.

Uitstel
In juni 2016 stemde een nipte meerderheid van de Britten in een referendum vóór het verlaten van de Europese Unie. Maar gaat dat met of zonder deal? Met andere woorden, maakt het Verenigd Koninkrijk afspraken met de EU om de uittreding in goede banen te leiden, of niet?

In maart 2019 moest het gebeuren, maar de Brexit is al twee keer uitgesteld: eerst tot 31 oktober 2019 en nu tot 31 januari 2020.