UU krijgt na 24 jaar een andere digitale leeromgeving

Brightspace wordt het nieuwe Blackboard

Brightspace Foto: 123rf, DUB
Illustratie DUB

Brightspace kwam als beste uit de bus na een aanbestedingsprocedure waar vier partijen aan deelnamen. Dat meldt de UU op intranet en op de studentensite

De procedure was nodig omdat het contract van de UU met de aanbieder van de huidige digitale leeromgeving Blackboard in 2025 afloopt.

Utrechtse studenten en docenten zijn al meer dan twee decennia niets anders gewend dan dat hun cursussen in Blackboard zijn terug te vinden. In 2001 was de faculteit Sociale Wetenschappen de eerste faculteit die met het systeem ging werken.

Universiteiten in Groningen, Leiden, Delft, Wageningen en Nijmegen en verschillende Nederlandse hogescholen maken al langer gebruik van Brightspace.

Verbeteringen
Het is de bedoeling dat de Brightspace-software van de leverancier D2L vanaf collegejaar 2025-2026 bij alle UU-cursussen wordt gebruikt.

In het komende collegejaar wordt het systeem getest bij verschillende vakken. Op basis van de ervaringen van studenten, docenten, key users en systeembeheerders kunnen dan nog verbeteringen worden aangebracht in de techniek en in de ondersteuning.

Alle UU-docenten zullen in het komende jaar worden getraind om met Brightspace te kunnen werken. Daarbij zal onder meer ook aandacht worden besteed aan het overzetten van leermateriaal van Blackboard naar Brightspace.

Duidelijk
De vier aangeboden systemen werden tijdens de aanbestedingsprocedure beoordeeld op verschillende criteria, waaronder prijs, duurzaamheid en technische mogelijkheden.

Studenten en docenten onderzochten daarnaast in verschillende testrondes de gebruiksvriendelijkheid van het systeem. Docenten bleken zeer te spreken over het gemak waarmee alles te vinden was op Brightspace, en ook studenten vonden dat het systeem een duidelijke structuur heeft.

Privacy
Volgens de UU is er in de aanbestedingsprocedure ook extra aandacht geweest voor publieke waarden als privacy- en databescherming. Brightspace voldeed als beste van de vier aan de verschillende eisen.

Opmerkelijk is in dit verband dat de Groningse Functionaris Gegevensbescherming vorig jaar kritiek uitte op de manier waarop het systeem persoonsgegevens bewaart. Het archiveren en verwijderen daarvan zou problematisch zijn. Ook zouden docenten kunnen zien wat studenten online doen, zonder dat die daarvan op de hoogte zijn.

In een reactie verzekert de UU dat Brightspace voldoet aan alle eisen die gesteld zijn voor databescherming en privacy. De universiteit heeft ook duidelijk omschreven welke functionaliteit gebruikt moet worden voor het archiveren en verwijderen van gegevens. Leverancier D2L tekent daarnaast een verwerkersovereenkomst waarin is vastgelegd hoe met verschillende data moet worden omgegaan.

Teams
Sinds de covid-periode maken veel docenten gebruik van Teams als communicatiemiddel met hun studenten. Volgens de UU biedt een eigen digitale leeromgeving nog steeds een grote meerwaarde boven dergelijke programma’s.

Zo worden docenten ontzorgd doordat er een standaard cursusomgeving wordt aangeboden waarin alle studenten automatisch vermeld staan en waarin zij onderwijsmaterialen kunnen klaarzetten. Ook zijn er in Brightspace meer functionaliteiten voor docenten, bijvoorbeeld voor het indelen en beoordelen van opdrachten. Docenten en studenten kunnen er bovendien verschillende tools vinden die van pas komen in hun onderwijs.

De bedoeling is wel dat Teams op termijn op een goede manier geïntegreerd wordt in de nieuwe digitale leeromgeving.