Bungehuis ontruimd

Het Bungehuis van de Universiteit van Amsterdam is zo goed als ontruimd door de politie. Enkele actievoerders hebben vrijwillig het pand verlaten, een tweede groep komt onder politiebegeleiding naar buiten.

Rond half tien vanmorgen kwam de mobiele eenheid via een raam het bezette Bungehuis binnen. De eerste actievoerders die het pand zelf via de voordeur verlieten zijn niet gearresteerd. Een tweede groep bezetters kwam rond elf uur onder begeleiding van de politie naar buiten. Sympathisanten scandeerden intussen leuzen en applaudisseerden voor de actievoerders.

De ontruiming is rustig verlopen. Vanuit een naastgelegen pand werd een rookbom gegooid en er zijn enkele rotjes afgegaan, maar die kwamen niet van de bezetters. Toen het eerste busje met arrestanten wegreed ontstond er een klein opstootje, maar ook dat was vrij snel weer voorbij.

De actievoerders, die zichzelf ‘De Nieuwe Universiteit’ noemen, hebben het Bungehuis elf dagen bezet gehouden. Ze eisten onder andere meer inspraak in het universitaire beleid en een gekozen college van bestuur.

Onder druk van burgemeester Eberhard van der Laan deden de partijen gisteravond nog een laatste poging om een aanvaardbaar compromis te vinden. Het UvA-bestuur had de actievoerders van de Nieuwe Universiteit (NU) voorgesteld om een debatmarathon te organiseren waarin onder meer de democratisering van de universiteit aan de orde zou komen, het hervormingsplan van de Amsterdamse faculteit geesteswetenschappen en de tegenstelling tussen rendement en kwaliteit.

Maar de actievoerders vonden het op geen stukken na genoeg: ze concludeerden “dat het CvB niet bereid is de kritiek en de suggesties van de NU te overwegen”. Het enige wat de UvA volgens hen deed deed was “ons met financiële dreiging en met dreiging van geweld onder druk zetten”.

Ook tijdens de onderhandelingen bij de burgemeester zou het bestuur geen consequenties willen verbinden aan de uitkomst van de conferentie. “Wij zien daarom geen profijt aan deelname, gezien wij dan toegeven zonder ook maar één van onze eisen ingewilligd te zien. Wij zijn daarom niet van plan om vrijwillig het Bungehuis te verlaten”, staat in de verklaring van de actievoerders gisteravond.

Bestuursvoorzitter Louise Gunning van de UvA schrijft het “zeer spijtig” te vinden dat de onderhandelingen niet tot een oplossing hebben geleid. De UvA gaat de debatmarathon nu alleen organiseren. “Ik blijf het belangrijk vinden die onderwerpen te bediscussiëren.” Ze roept alle landelijk betrokkenen partijen op om eraan mee te doen.