Bussemaker schort oordeel over declaraties UU-bestuur nog even op

Minister Bussemaker wil nog niet zeggen wat zij vindt van de hoge vlieg- en hotelkosten die het Utrechtse universiteitsbestuur in 2015 declareerde. Zij wacht verder onderzoek van de Onderwijsinspectie af.

Volgens de Telegraaf zondigden de UU-bestuurders vorig jaar door businessclass te vliegen en dure hotels te boeken. De UU ontkende dit. Het ging volgens de universiteit om uitzonderingsgevallen waarvoor –zoals in de interne regels staat vermeld- toestemming kan worden gevraagd.

De publicatie leidde desalniettemin tot Kamervragen van Jasper van Dijk (SP) en Pieter Duisenberg (VVD). In haar antwoord zegt Bussemaker maandag nader onderzoek van de Onderwijsinspectie af te willen wachten. Volgens de minister zijn er door de accountant tekortkomingen geconstateerd in de declaraties van de UU over 2015, maar is het nog onduidelijk of die betrekking hebben op vergoedingen aan bestuursleden van de universiteit.

De UU laat weten het onderzoek van de Inspectie met vertrouwen tegemoet te zien. De door de accountant geconstateerde fouten hebben volgens de universiteit niets te maken met de declaraties van bestuurders. Het zou gaan om op onzorgvuldigheden bij de administratieve afhandeling van declaraties van medewerkers. Dit zal de universiteit de Onderwijsinspectie ook melden.

In 2013 en 2014 werden bij de UU ook al declaratiefouten geconstateerd door de accountant. Omdat dat bij zeven andere universiteiten en hogescholen eveneens het geval was, besloot de Onderwijsinspectie destijds de vergoedingen nader onder de loep te nemen.

Ook toen kon de UU laten weten dat er geen sprake was van onvolkomenheden in declaraties van de leden van het College van Bestuur maar van medewerkers. Afgelopen september meldde de Onderwijsinspectie geen grote problemen te hebben aangetroffen bij de acht onderzochte instellingen.