Buurman Geert-Jan is de ‘Beste Huisbaas van Utrecht’

Foto: Vidius

De vier studenten van een pand in Rivierenwijk hebben een buurman als huisbaas. Geert-Jan van Dijken verhuurt het huis naast hem aan studenten. “Voordat je in het huis komt, doe je ook een kennismaking met hem en zijn ouders”, aldus een van de huurders.

De vier meiden droegen hun huisbaas voor, omdat ze heel tevreden zijn over hem. “Onze huisbaas is gezellig, aardig en regelt al onze zaken snel.”

De jury bestond uit twee bestuursleden van studentenunie Vidius en Edo Grommers van het Huurteam Utrecht. Er werd gekeken naar een paar belangrijke punten: huurprijs, communicatie, onderhoud en natuurlijk de motivatie van de huurders om hun huisbaas op te geven.

Van Dijken vertelt in het AD dat hij het huis tien jaar geleden samen met zijn ouders heeft gekocht. Het pand goed beheren zodat de huurders tevreden zijn, vindt hij belangrijk. Hij overweegt meer panden te gaan kopen.

Als prijs kreeg hij een Praxisbon van 400 euro. Van Dijken liet weten dat zijn huurders het geld mogen gebruiken voor iets in het huis.

Er was ook nog een tweede en derde prijs. Huisbaas Ko wordt door zijn huurders beschreven als een ‘letterlijke baas’ en krijgt waardering voor zijn snelle service en extra bijdrages, zoals een stofzuiger en prullenbak. De derde prijs gaat naar huisbaas Pauline, omdat zij er altijd voor zorgt dat alles heel snel geregeld wordt en de tuin speciaal voor de zomer helemaal heeft opgeknapt.

De verkiezing van de Huisbaas van het Jaar is een initiatief van Vidius. Deze prijs is bedoeld om, naast kritische geluiden, ook een positief licht te schijnen op Utrechtse huisbazen.