Cabaretier Jan Beuving is alumnus van het jaar

Jan Beuving bij de DWDD

Beuving heeft het talent om complexe (bèta)wetenschap licht en toegankelijk te maken. Op die manier weet hij wetenschap te verbinden met de samenleving. Dat is één van de redenen waarom de jury, onder leiding van Kamerlid Madeleine van Toorenburg, koos voor Jan Beuving als alumnus van het jaar.

Op dit moment toert Beuving (1982) met zijn programma Rotatie door het land. De link met wiskunde komt steeds terug in zijn shows, zoals namen als Raaklijn en Reken maar nergens op al suggereren. Toch maakt Beuving vooral furore als liedjesschrijver en taalvirtuoos. Hij won met het nummer Vinkeveen de Annie M.G. Schmidtprijs en met Optellen met breuken de Willem Wilminkprijs

Beuving is blij met zijn uitverkiezing. “Ik heb goede herinneringen aan mijn studietijd in Utrecht. Vooral aan de mensen. Ik heb er negen jaar met veel plezier rondgelopen. Wel ontdekte ik dat ik niet echt een wetenschapper ben. Dat was voor mij te hoog gegrepen. Ik ben meer iemand van de taal. En dat ik nu tijdens de dies in de spotlight sta en een academische onderscheiding krijg, vind ik geweldig. Het is voor het eerst dat ik een diesviering meemaak. Als bestuurslid van A-eskwadraat is dat er nooit van gekomen.”

Dat Beuving complexe onderwerpen voor een breed publiek toegankelijk maakt, zoals de jury zegt, herkent hij wel. “Wat ik geleerd heb op de universiteit is een bepaalde manier van kijken naar het leven. Wiskundigen zoeken het in structuren zonder daarover te vallen. Die manier van kijken gebruik ik ook in mijn theaterprogramma’s. Dan kijk je toch op een eigen wijze naar het leven. Ik heb het ook wel eens gehad over de wiskundige stelling van Fermat. Zo’n stelling maakt de wiskunde een fascinerend vakgebied, al heb ik niet de illusie dat ik er echt iets van begrijp.”

Beuving is de vierde alumnus die de prijs in ontvangst mag nemen. Eerder gingen Marjan Minnesma (Urgenda), Feike Sijbesma (DSM) en Cathelijne Broers (Hermitage Amsterdam) hem voor. Als prijs krijgt hij een kunstwerk van de Utrechtse kunstenaar Nissim Men met daarop de favoriete plek in de stad Utrecht van de winnaar. Jan Beuving koos voor het Freudenthalgebouw, het gebouw van de voormalige wiskundefaculteit waar hij studeerde én hij koos ook voor de Jansbrug waar hij zijn vrouw de liefde verklaarde.