Chaos in busverkeer naar De Uithof

Bussen die niet komen opdagen, bussen die defect zijn, bussen die niet doorrijden naar De Uithof. De reis van en naar het universiteitscomplex verloopt moeizaam aan het begin van deze week.

De informatiesite van busvervoerder Qbuzz wordt dinsdag in onze Chromebrowser in spiegelbeeld weergegeven. Wellicht gaat het daarbij ook om een van de kinderziektes die volgens een woordvoerder onvermijdelijk zijn bij een nieuwe dienstregeling en een geheel nieuw wagenpark.

Wat hier precies aan de hand is, kunnen we de woordvoerder niet zelf vragen. We citeren hierboven uit het Algemeen Dagblad van dinsdag. Een telefoonnummer voor de pers geeft de site niet en op een vraag die we maandag via de mail stuurde, is tot op heden niet gereageerd.

Qbuzz toont zich in het krantenbericht overigens niet ontevreden over de eerste dag. Bij de maatschappij zelf zouden slechts 20 klachten binnen zijn gekomen.

De onafhankelijke site Total OV, waarop klachten gemeld kunnen worden, laat een ander beeld zien. Liefst 600 personen tipten die site over problemen zondag en maandag.

Zondag zouden reizigers uren hebben staan wachten bij het WKZ en UMC Utrecht voordat de eerste bussen richting stad zich vertoonden. Veel klachten gaan over buslijn 28, de vervanger van de oude vertrouwde lijn 11, die nu doorrijdt naar Vleuten. De bus zat vol, was defect of kwam niet opdagen.

Veel reizigers werden daarnaast verrast doordat een deel van de bussen richting De Uithof niet verder rijdt dan Rijnsweerd. Dit laatste leidt weer tot extra druk op de toch al zo volle lijn 12, zo melden klagers. De nieuw ingevoerde buschef lijkt hier nog geen soelaas te kunnen bieden.

Ook op Twitter werden frustraties geuit:

.@ProvUtrecht Gaat dat snel beter worden met @infoQbuzz ? Een P+R op de Uithof zonder goed functionerende busdienstregeling is zinloos.

— Ed Harms (@EdHarms) December 9, 2013

Wat een drama, dat QBuzz. In plaats van een kwartier deed ik er 40 minuten over van Janskerkhof naar de Uithof. #Utrecht

— Josien Wolthuizen (@wolthuizen) December 9, 2013

In het AD zegt de woordvoerder ook deze klachten serieus te zullen bekijken. Pluspuntjes waren er overigens ook. Klanten vinden de nieuwe bussen stil en schoon.