Colleges alleen online, veel activiteiten UU geschrapt

Vanaf nu alleen maar online hoorcolleges, foto DUB

Het kabinet heeft deze middag extra maatregelen aangekondigd in de strijd tegen het coronavirus. Evenementen met meer dan honderd mensen, zoals beurzen, concerten en sportwedstrijden, moeten in heel Nederland worden afgelast.

Contactonderwijs beperken
Het Nederlandse hoger onderwijs gaat vooralsnog niet op slot, maar het kabinet roept instellingen op om colleges alleen nog online aan te bieden.  In eerste instantie werd alleen gesproken over hoorcolleges, maar na de persconferentie is overleg geweest tussen de onderwijskoepels en het ministerie. Besloten is daar om met al het onderwijs (met uitzondering van stages) te stoppen tot 1 april. In een brief aan de Tweede Kamer licht minister Bruno Bruins van Volksgezondheid de overweging toe. “Het kabinet constateert dat op universiteiten en hogescholen sprake is van vele nationaliteiten en daarmee vele in- en uitreisbewegingen”, schrijft hij.

In Utrecht werd donderdagavond direct besloten alle colleges, tentamens en lessen voor vrijdag te schrappen. Gekeken wordt of die vanaf volgende week zoveel mogelijk online zijn aan te bieden.

De universiteit heeft ook besloten grote evenementen te schrappen. Zo gaat de dies op 26 maart niet door net als de Universiteitsdag een paar dagen later.  Meet the Professor, de dag dat hoogleraren in toga een basisschool bezoeken, wordt afgelast. De organisatoren hopen een  digitale variant aan te bieden.

Universiteit niet op slot, wel thuiswerken
Voor het basis- en voortgezet onderwijs en het mbo ziet het kabinet vooralsnog geen reden om scholen te sluiten. Er zijn tot nu toe weinig besmettingen, de omgeving is minder internationaal en kinderen vormen niet de grootste risicogroep, legde premier Mark Rutte uit tijdens een vanmiddag gehouden persconferentie. Ook wil het kabinet voorkomen dat ouders die werken in de zorg, bij de politie en bij de brandweer, noodgedwongen thuis komen te zitten, omdat ze op de kinderen moeten passen.

In vele Europese landen zoals Oostenrijk en Denemarken gaan scholen en universiteiten voorlopig wel helemaal dicht vanwege het coronavirus. “Ieder land kiest zijn eigen maatregelen”, zei Rutte hierover. De petities om universiteiten en hogescholen wel te sluiten, krijgt steeds meer bijval. Op dit moment hebben al meer dan 100 mensen de Utrechtse petitie ondertekend.

Mensen in heel Nederland wordt onder meer opgeroepen om zoveel mogelijk thuis te werken en grote groepen te mijden. Wie klachten heeft, zoals neusverkoudheid, hoesten of keelpijn en eventueel koorts, moet sowieso thuisblijven. De maatregelen blijven in elk geval van kracht tot en met 31 maart.

Kritiek op communicatie UU
De studenten van de Universiteitsraad hebben donderdagmiddag op Facebook gezet dat ze vinden dat de UU te traag reageert op het coronavirus en niet vaak genoeg communiceert over maatregelen. "Het ontbreken van een algemene update vanuit de Universiteit Utrecht leidt bij studenten momenteel vooral tot verwarring", schrijft Job van den Broek van de Vrije Student in een apart verstuurd persbericht. Ondertussen komen bij het crisisteam veel telefoontjes binnen met vragen.

Het College van Bestuur heeft na de persconferentie van de premier de zaken voor de UU op een rij gezet en kwam rond 18.00 uur met een besluit. Dat zal nu verder aan de faculteiten doorgegeven worden.

Ook in de studentenwereld worden de opmerkingen van Rutte opgepikt. Tal van conferenties gaan niet door, En nadat het USC en de Woo gisteren besloten al hun activiteiten te schrappen, heeft ook Unitas bekend gemaakt de sociëteit voor onbepaalde tijd te sluiten. "Wij hebben gekozen tot sluiting om de gezondheid van zowel onze leden, als alle anderen, te waarborgen. Met deze maatregel dragen wij ons steentje bij aan de veiligheid van de maatschappij en hopen we de verspreiding van het virus te beperken", schrijft preses Godelieve de Wijer aan de leden.

Update: Lees hier is de mail die de UU donderdagavond naar studenten en medewerkers stuurde.

Tags: coronavirus