UU wacht onderzoek politie af

Corps ontkent betrokkenheid bij nieuwe seksistische lijst

Woolloomooloo foto DUB
Er circuleert een nieuwe bangalijst in het Utrechtse uitgaansleven. Foto Woo

De onbekende opstellers van wat zij zelf ‘slettenlijst’ noemen, schrijven een “tegenaanval tegen het plebs” in te zetten, zo meldt de NOS. Zij werpen zich op als “trouwe leden” het USC willen verdedigen. Zij vinden daarom dat er een einde moet komen aan de heksenjacht op de makers van de vorige lijst. Als dat niet gebeurt, zullen er nog nieuwe lijsten volgen, zo waarschuwen zij.

Het USC schrijft in een statement geen enkele aanleiding te hebben om te denken dat het daadwerkelijk om leden van het Corps gaat. “Deze mail is geschreven op een manier die de schijn moet laten ontstaan dat deze afkomstig is van een groep leden van het USC (…) Er zijn concrete aanwijzingen dat de bron buiten onze vereniging ligt.”

De studentes op de lijst zijn afkomstig van verschillende verenigingen en hebben niet een onderlinge relatie. Ze hebben nu als slachtoffers wel contact met elkaar opgenomen. In het AD/ Utrechts Nieuwsblad vertelt een van de vrouwen dat ze ook regelmatig benaderd worden. Honderden vervolgverzoeken op sociale media en telefoontjes van anonieme nummers.

Op de nieuwe lijst komen ook leden voor van de studentenroeivereniging Triton. Die vereniging was dinsdagochtend niet bereikbaar voor commentaar. Maar op RTV Utrecht liet het bestuur weten de kwestie gemeld te hebben bij de besturen van de UU en de HU, en ook aangifte te hebben gedaan bij de politie.

Vorige maand kondigden de UU en de HU al sancties aan tegen de het USC vanwege een ‘grietenlijst’ die de ronde deed. Het Corps moet voor 1 mei met een uitgebreid verbeterplan komen. Een woordvoerder van de universiteit zegt dat de nieuwe ontwikkelingen voorlopig niet van invloed zijn op deze sancties. De universiteit en de hogeschool wachten af wat het politieonderzoek uitwijst.

Ook de burgemeester Sharon Dijksma kondigde eerder maatregelen aan tegen het corps. Zij hoopt dat de opstellers van de lijst gestraft zullen worden. “Ongeacht de herkomst ervan is het object maken en vernederen van vrouwen enorm schadelijk en ronduit misogyn.”