Crisisteam UU houdt effecten coronavirus in de gaten

“Van een crisis is geen sprake, maar we houden de boel wel zorgvuldig in de gaten”, zegt collegevoorzitter Anton Pijpers maandagochtend. Op de UU is een team van zo’n zeven mensen bezig om enerzijds de landelijke richtlijnen te vertalen naar de UU en anderzijds vragen van studenten en medewerkers te beantwoorden. Het virus is wel hét gesprek bij de koffieautomaat.

Zo is er op 1 maart een update gepubliceerd met een aangescherpt advies. Hierin staat onder meer dat je beter thuis kunt blijven bij luchtwegklachten, zoals intensief hoesten, als je de afgelopen weken in een land of regio geweest bent, zoals China of Italië, waar het virus wijd verspreid is. Hetzelfde geldt als je in contact bent geweest met een patiënt die het coronavirus heeft.

Als je denkt dat het beter is niet te komen en je hebt een verplichte onderwijsactiviteit, of een tentamen dan moet je telefonisch of per mail contact opnemen met de studieadviseur of het studiepunt van de faculteit.

Coronamailadres
De universiteit volgt de richtlijnen van het RIVM. Op de UU-site is er veel informatie over het virus. Daarnaast is er een speciaal mailadres coronavirus@uu.nl waar studenten en medewerkers met vragen terecht kunnen. Achter dit mailadres zitten de leden van een crisisteam, afkomstig uit directie studenten, onderwijs & onderzoek en studentenzaken(SO&O), de directie HR en directie communicatie en marketing.

“Er komen op dit moment wel vragen binnen”, zegt Clim Gorissen van de directie SO&O. “Dat zijn voornamelijk vragen naar aanleiding van de richtlijnen. Wanneer moet ik thuisblijven? Wat als ik bijvoorbeeld tentamen heb? En wat moet ik doen als ik in Italië geweest ben? Op dit moment bekijken we alle vragen per geval en houden het RIVM als richtlijn aan.”

In Delft gaat de universiteit een stapje verder dan het RIVM en de GGD adviseren, meldt universiteitsblad Delta. Dat is besloten nu een van haar studenten met het virus is teruggekeerd uit Noord-Italië. Medewerkers kunnen maar beter het zekere voor het onzekere nemen, is het idee.

De 23-jarige studente zit thuis en maakt het redelijk goed. Ze heeft snel gehandeld. De GGD onderzoekt nu een tiental contacten van de vrouw.

Adviezen
De Delftse universiteit vraagt medewerkers en studenten om geen handen te schudden. Dat advies komt bovenop de algemene hygiëne-adviezen om regelmatig je handen te wassen, in je ellenboog te niezen of te hoesten en papieren zakdoekjes te gebruiken.

In de mail die maandagavond gestuurd is, staat dat ook in Utrecht wordt geadviseerd geen handen te schudden.

Er zijn inmiddels dertien gevallen van corona in Nederland gerapporteerd. In Tilburg, waar ook twee patiënten zijn, heeft de universiteit iets minder strenge regels. Medewerkers moeten alleen thuisblijven als ze klachten hebben én in een risicogebied zijn geweest.

Het crisisteam komt elke dag bij elkaar om te kijken wat er verder moet gebeuren. Gorissen: Nu zijn de richtlijnen van het RIVM leidend, maar mocht er bekend gemaakt worden dat ook bij ons een besmette student of medewerker is, dan gaan andere scenario’s in werking. Die scenario’s zijn er al, maar voorlopig hoeven we die nog niet uit de kast te halen.”

Hoe gevaarlijk?
Voor Utrechtse wetenschappers betekent de uitbraak van het virus dat ze over de gevolgen bevraagd worden. Viroloog Frank van Kuppeveld was naar een speciaal congres in Genève, georganiseerd door de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO). Het doel daarvan was te voorkomen dat het een pandemie zou worden.

De Utrechtse emeritus hoogleraar en oud-directeur van het Centrum Infectieziektebestrijding Roel Coutinho was zondag in Buitenhof en constateerde dat dit soort ziektes, die van dier naar mens worden overgedragen nooit helemaal te controleren zijn. Het probleem is volgens hem de snelle verspreiding en de angst daarvoor dan dat het direct levensgevaar zou opleveren. Hij prees de gecoördineerde aanpak van de Nederlandse overheid met het RIVM en de GGD in de hoofdrol.

Het waren de Utrechtse onderzoekers Berend Jan Bosch en Raoul de Groot die eind januari concludeerden wat de oorsprong van het virus was, namelijk dat het overgedragen is door een vleermuis. Zij hebben eerder onderzoek gedaan naar SARS en MERS. Ze werken aan de ontwikkeling van diagnostische testen, het opsporen en analyseren van beschermende antistoffen.  Raoul de Groot zal hierover op dinsdag 10 maart om 20.00 uur in het Anatomiegebouw een pop-up college geven. Hij zal dan ingaan op de geschiedenis van het virus, de ontwikkeling en beantwoorden waarom bij dit soort uitbraken zolang duurt voor een vaccin gevonden is.

Lees alle verhalen over het coronavirus in ons dossier.

Tags: coronavirus