Dader steekpartij Casa Confetti moet kliniek in

Dat was in juli de uitspraak van de Rechtbank Midden Nederland. De 28 -jarige Alex krijgt tbs onder voorwaarden. Dat betekent dat hij nu naar een forensisch psychiatrische kliniek moet om zich te laten behandelen. Daarna moet hij zich ook nog bij de ambulante zorg melden. Hoelang de behandeling duurt valt niet te zeggen.

De man kampt met psychoses en is daarom ontoerekeningsvatbaar. Tijdens zo’n psychose ging hij in augustus 2017, gewapend met een mes, naar zijn overburen in Casa Confetti. Daar stak hij een 31-jarige bezoeker uit Breda met een mes in de hals. Bij de rechtszaak in februari zei hij dat hij in de veronderstelling verkeerde dat hij gepest werd. Hij kon zich niet herinneren echt gestoken te hebben.

Eerder had hij zich al schuldig gemaakt aan twee mishandelingen. Bij de eerste mishandeling gaf hij een fitness-instructeur in een sportschool meerdere klappen en een jaar later sloeg hij een collega in de pauze van zijn vakantiebaan.  Ook had hij iemand in het gezicht gespuugd.

DUB schreef eerder een verhaal dat de bewoners van Casa Confetti bang waren dat de bewoner weer zou terugkeren. Het gewelddadig gedrag was door de bewoners aangekaart bij de SSH. Maar na een eerste arrestatie mocht hij gewoon weer naar huis. Een van de bewoners vertelde naar aanleiding van het incident: “Hij vertoont vreemd gedrag, soms is hij heel helder, dan weer is hij erg verward en heeft hij het over mensen die hem achtervolgen. Toen de politie hem na de steekpartij twee weken geleden uit zijn kamer haalde, zat hij gewoon te gamen, alsof er niks gebeurd was.”

Naast de straf van tbs onder voorwaarden, moet Alex de man uit Breda die gestoken is en daar nog altijd last van ondervindt, een schadevergoeding van ruim 20.000 euro betalen.