De Uithof wordt definitief Utrecht Science Park

Foto: Robert Oosterbroek

Meer internationale uitstraling en minder verwarring. Dat moet de opbrengst zijn van de wijziging van ‘De Uithof’, formeel een buurtnaam, in ‘Utrecht Science Park’. Het voorstel van het stadsbestuur werd donderdag aangenomen toen ook de twijfelende fractie van GroenLinks  instemde.

De grootste fractie in de raad stelde wel als voorwaarde dat de Utrechtse coalitie zich hard gaat maken voor betere voorzieningen, bijvoorbeeld voor een supermarkt waar veel bewoners van De Uithof / Utrecht Science Park om vragen. Ook moet de historische naam De Uithof op enige wijze behouden blijft. Dit kan bijvoorbeeld door een straat, plein of gebouw zo te noemen.

Internationaal naam maken
De Universiteit Utrecht pleit samen met de Hogeschool Utrecht en het UMC Utrecht al geruime tijd voor het schrappen van 'De Uithof'. De instellingen werken samen binnen de stichting Utrecht Science Park. Voor de eigen communicatie-uitingen koos de UU in 2011 al voor de naam Utrecht Science Park als locatieaanduiding.

De afgelopen jaren sloten ook bedrijven die zich in het gebied vestigden, zoals Danone en Genmab, en studentenhuisvester SSH zich aan bij de lobby. UU-voorzitter Anton Pijpers zegt in een reactie: “Ik ben erg blij met het besluit van de gemeenteraad. Dat helpt ons. Het Utrecht Science Park is niet alleen het grootste science park van Nederland, maar maakt ook internationaal naam.”

Geen volwaardige buurt
Studentenfractie Student & Starter stemde tegen het voorstel. De belangrijkste reden daarvoor was de weigering van het stadsbestuur te onderzoeken of er bij studenten die in het gebied wonen draagvlak was voor de naamswijziging. In een motie vroeg de studentenpartij een peiling te houden, maar deze werd verworpen.

Volgens de studentenpartij wordt De Uithof nog steeds niet gezien als een volwaardige buurt met bewoners die wensen en belangen hebben. Uit een eigen online onderzoek van Student & Starter bleek dat driekwart van de bewoners van de studentencomplexen de naam De Uithof wilden behouden. “Stel je eens voor: we gaan, om wat voor reden dan ook, de naam van een buurt als Rivierenwijk veranderen. Het zou dan toch ondenkbaar zijn dat we niet even bij de buurtbewoners peilen hoe zij daarover denken?”, stelt fractievoorzitter Tim Homan.

Tweedeling
De naamswijziging is niet zonder slag of stoot tot stand gekomen. Oppositiepartijen als SP, PvdA en PVV stemden tegen het voorstel. In een poll van de Utrecht-editie van het Algemeen Dagblad is bijna 90 procent tegen de nieuwe naam. In dezelfde krant waarschuwt geograaf Josse de Voogd dat het gebruik van Engelse termen voor een tweedeling in de samenleving zorgt. "Het is puur een speeltje van bestuurders. De gewone Utrechter heeft hier niets aan.”

De naam De Uithof wordt sinds de jaren zestig van de vorige eeuw gebruikt. De eerste universitaire gebouwen verrezen toen in de Johannapolder ten oosten van Utrecht. Het nieuwe universiteitsterrein werd vernoemd naar een oude boerderij ‘De Uithof’ aan de Toulouselaan. Op dit moment is daar een kinderopvang gevestigd.

De invoering van de nieuwe naam gaat naar schatting vier ton kosten, onder meer omdat wegwijsborden moeten worden vervangen.

DUB peilde dit voorjaar al eens de mening van studenten over de kwestie: