De Uithoftram rijdt, maar passagiers mogen er nog niet in

U-OV directeur Gerrit Spijksma, wethouder Lot van Hooijdonk en gedeputeerde Dennis Straat bij de eerste testrit van de Uithoflijn overdag. (foto: DUB)

Het overdag rijden van de sneltram werd donderdag als mijlpaal gevierd door U-OV, gemeente, provincie en stichting Utrecht-Science park gevierd met koffie, thee en gebakjes bedrukt met een gele tram. Eindelijk was er eens goed nieuws te melden over de snelle verbinding die eigenlijk al vorige zomer zou rijden.

Het officiële evenement vond plaats bij de tram die voor de gelegenheid geparkeerd stond bij de Padualaan. Daar overhandigde wethouder Lot van Hooijdonk een foto met daarop de woorden: "Sein op groen voor rijden in de openbare ruimte", aan U-OV directeur Gerrit Spijksma. Daarmee is de testperiode officieel begonnen en ligt de verantwoordelijkheid voor de tramlijn en haltes nu bij U-OV.

Lijn 22
Na de ceremonie mochten aanwezigen een kijkje nemen in de spiksplinternieuwe tram. Binnenin zijn er enkele zitplekken, maar is er vooral veel ruimte om te staan. Wie in de spits geen zitplek kan bemachtigen en van begin naar eindpunt reist moet dan 17 minuten staan.

UU'ers zullen de tram de komende tijd regelmatig zien passeren. Maar zelf meerijden is nog geen optie. De Uithoflijn gaat voorlopig nog zonder passagiers rijden.  Er moet namelijk nog een hoop getest en geregeld worden voordat het zover is.

De grote vraag is natuurlijk wanneer de studenten en medewerkers ook daadwerkelijk met de tram naar het Centraal Station kunnen. Wordt de geplande datum van december 2019 gehaald, of liggen er toch nog allerlei beren op de weg? Gedeputeerde Dennis Straat durfde het aan te beweren dat het 95 procent zeker is dat de tram in december volgens schema rijdt. Hij ging zelfs nog een stapje verder. "Het streven is om al over vijf maanden, dus vanaf augustus, passagiers te vervoeren. Maar dan moet ook echt alles meezitten."

De nieuwe tram krijgt een eigen nummer. De sneltram gaat rijden als lijnnummer 22 en moet dan bus 12 blijvend vervangen.

Wennen aan de tram
Voor studenten en medewerkers in De Uithof zal de komst van de tram wennen zijn. Nu al leiden de onoverzichtelijke overgangspunten tot lastige en zelfs gevaarlijke situaties. Hoe zal dat zijn als naast de bussen ook nog een tram de Heidelberglaan passeert?

Trambestuurder Aswin hoopt dat door de frequentie van de tramritten langzaam op te voeren, iedereen in De Uithof langzaam went aan de tram. Hij en de andere trambestuurders gaan tijdens de testperiode ook op tramrijles. Na een aantal maanden oefenen in de simulator mogen ze nu echt de weg op.

Om studenten bewuster te maken van de testritten zijn er al gele waarschuwingsborden geplaatst. “De aanwezigheid van fietsers in De Uithof en de vele oversteekpunten zijn voor chauffeurs zeker een aandachtspunt”, vertelt Straat. Heel hard zal de tram niet over De Uithof racen, de maximale snelheid is daar 30 kilometer per uur.

Calamiteiten
Tijdens de testperiode worden er verschillende calamiteiten geoefend met brandweer en ander hulppersoneel.  Hier krijgen de UU'ers echter geen last van. "De calamiteiten oefeningen gaan we op rustige plekken in het weekend doen. Hierdoor kunnen we de situatie ook goed evalueren", legt Straat uit.

De derde belangrijke fase van de testperiode is het testen van de dienstregeling. Vanaf nu rijdt de tram 2 maal per uur. Dat wordt stapje voor stapje opgeschroefd naar 4, 6, 8, 12 en 16 maal per uur. Aan het eind van de testperiode komt er iedere 3.75 minuten een tram langs.

Voor iedereen die dagelijks met bus 12 naar De Uithof komt verandert er niets. De tram de schuld geven van eventuele vertragingen is in de meeste gevallen geen optie volgens gedeputeerde Straat. "Alles alles goed gaat zitten de bus en tram elkaar niet in de weg, maar er kan natuurlijk altijd iets gebeuren. Vandaar ook deze testperiode."

Tags: verkeer | tram