De Utrecht Time Machine laat bewoners de historie van de stad herbeleven

Met de app kun je in de aula de ondertekening van de Unie van Utrecht meemaken

De aula is die avond gevuld met internationale bezoekers, onder meer leden van de League Of European Research Universities (LERU). Dit is een samenwerkingsverband tussen Europese universiteiten. De Universiteit Utrecht is deze keer de gastheer en verzorgt lezingen die in het teken staan van digitalisering in het onderwijs.

De lancering van de app lijkt in eerste instantie slechts een bijzaak in het programma. Toch wordt het bijzonder doordat burgemeester Jan van Zanen de deelnemers toespreekt: “Welcome to Utrecht. The geographical and historical heart of the Netherlands.” Hij krijgt een Ipad overhandigd waarmee hij digitaal de ‘sealing’ kan doorbreken. Vanaf dat moment is de app officieel gelanceerd. De aanwezigen worden gevraagd de app te downloaden en op deze manier mee te doen.

Nog weinig locaties
Via de app kunnen bezoekers onder meer de plek terugzien, waar zij op dat moment zitten: de aula dus. Met een simpele scroll over het scherm ben je plots eeuwen terug. De app heeft nog relatief weinig inhoud qua locaties. Enkel het Academiegebouw en een aantal plekken eromheen is uitgelicht. Daarnaast valt het herbeleven van het verleden nog wat tegen doordat je voornamelijk kijkt naar schetsen van de locaties in 3D.

Het publiek is desondanks zichtbaar gefascineerd. De app is die avond op veel telefoons en tablets te zien. Door de camera in te schakelen, kunnen ze de aula scannen. Op die manier wordt er een beeld gecreëerd van eeuwen terug en kunnen bezoekers aanwezig zijn bij de ondertekening van de Utrechtse unie, die in de aula plaatsvond.

Interactie met gebruiker
Prachtig zo’n app, maar wat maakt het zo bijzonder? Allereerst is het de bedoeling om het ervaarbaar te maken van de Utrechtse geschiedenis. Eerder zagen we al soortgelijke initiatieven in bijvoorbeeld Amsterdam. Echt onderscheidend wordt de app door de interactie met de gebruiker. Het is om studenten en ook andere gebruikers aan te sporen om de app verder vorm te geven. Dit kan bijvoorbeeld door foto’s en video’s te sturen van het Utrecht van vroeger. Zo kan de app uitgebreid worden.

Ook burgemeester Van Zanen benadrukt het belang om contact te zoeken met de burger. Het is uiteindelijk de bedoeling om zoveel mogelijk Utrechtse plekken toe te voegen in de app, in het kader van 900 jaar Utrecht in 2022.

Europees initiatief
De app is gemaakt door de Utrechtse hoogleraar Toine Pieters die zich onder meer bezig houdt met de vraag hoe je gaming kunt inzetten voor het behoud van erfgoed. Hij werkte samen met Ramon Verberne docent aan de HKU. De twee deden dit in opdracht met onder meer het Utrechtse Archief

De app is onderdeel van het Europese initiatief Time Machine FET Flagship. Dit project heeft als doel om 2000 jaar Europese geschiedenis in kaart te brengen. De Utrechtse variant wordt ontwikkeld door Universiteit Utrecht in samenwerking met onder meer Hammersmith Hardmen Media en het Utrechtse archief. Het streven is om zoveel mogelijk Utrechtse organisaties en instellingen bij de app te betrekken.

De app Utrecht Time Machine is te downloaden in de Play Store of the App Store op je mobiele telefoon.