De Vagant blijft open tot de zomer

Informele ontmoetingsplek viel erg in de smaak Foto DUB

Niet volgende maand al, maar pas komende zomer gaat De Vagant tegen de vlakte. Dat schrijft het universiteitsbestuur in brieven aan de studieverenigingen van de bèta- en geostudies en aan de studentenoverleggen van de bètafaculteit.

De studenten protesteerden de afgelopen maanden tegen de sloop van het houten bouwwerk. De Vagant was twee jaar geleden bedoeld als een tijdelijk alternatief voor de kantine van het Minnaertgebouw dat gerenoveerd werd, maar groeide uit tot een populaire pleisterplaats voor studenten en medewerkers. Het Minnaertgebouw is inmiddels klaar en wordt de komende weken weer in gebruik genomen. Het universiteitsbestuur wilde De Vagant daarom sluiten.

In de brief schrijft het universiteitsbestuur in te zien dat De Vagant voorziet in een behoefte bij de studenten en medewerkers. Om die reden heeft zij besloten De Vagant nog een aantal maanden langer open te houden; de vergunning biedt die ruimte. Zij wil met de studenten afspraken maken over het beheer van de Vagant in het komende half jaar.

Daarnaast wil de universiteit met een afvaardiging van de studenten in gesprek over de voorzieningen die zij precies wensen. Het restaurant en de koffiebar in het vernieuwde Minnaertgebouw worden volgens het universiteitsbestuur vanaf januari aantrekkelijke ontmoetingsplekken, maar het succes van De Vagant heeft gezorgd voor “voortschrijdend inzicht in aanvullende gebruikerswensen” bij het universiteitsbestuur. Voor een permanente status voor De Vagant is volgens het universiteitsbestuur echter geen vergunning te krijgen.

In een reactie laten de studentenoverleggen van de bèta-opleidingen weten blij te zijn met de beslissing. Zij benadrukken daarbij dat de voorzieningen in het Minnaertgebouw inderdaad niet kunnen worden gezien als een vervanging voor De Vagant. Zij roepen het universiteitsbestuur daarom op om vóór de sloop van De Vagant met een plan te komen voor een gelijkwaardige lokatie met hetzelfde informele karakter.

Tags: de vagant