De Vrije Student maakt entree in Universiteitsraad ten koste van zetel PvdUs

Met spanning wordt de verkiezingsuitslag afgewacht, foto DUB

Gejuich uit de hoek van De Vrije Student, vreugdesprongen bij Vuur en verdriet bij de Partij voor de Utrechtse student bij de bekendmaking van de uitslag van de Universiteitsraadsverkiezingen 2018 in het Academiegebouw vanmiddag. Voorzitter van het Centraal Stembureau Michiel de Bekker bouwde de spanning dan ook flink op.

De verkiezingen voor de twaalf studenten voor de Universiteitsraad voor het collegejaar 2018-2019 brachten relatief veel kiezers op de been. Van de 29.543 studenten die mochten stemmen, deden dat er 7906. Zij hadden keus uit 82 kandidaten van drie partijen: oudgedienden Vuur en PvdUs en nieuwkomer De Vrije Student. Een aantal van 241 besloot een blanco stem uit te brengen. Het percentage van 26,8 verbrak het record van vorig jaar met 0,5 procent.

Extra spannend
In 2017 deed De Vrije Student ook al een gooi naar een plek in de U-raad, maar toen lukte het de nieuwkomer in de UU-politiek niet om voldoende stemmen te trekken. Dit jaar kreeg de partij meer dan genoeg kiezers achter zich om één zetel te bemachtigen. Deze gaat naar lijsttrekker Sebastian Wijnands, student bij Bestuurs- & Organisatiewetenschap.

"We hoopten natuurlijk wel op minimaal een zetel, maar weten doe je het nooit zeker. Vorig jaar zaten we er al dichtbij dus dit jaar was het extra spannend", zegt Sebastian. Dat hij het volgend studiejaar in de U-raad zitting mag nemen, heeft hij te danken aan iedereen die zich heeft ingezet voor de partij. En natuurlijk aan alle studenten die op zijn partij hebben gestemd, zegt hij als een volleerd politicus. "Dit jaar hadden we in vergelijking met vorig jaar een lijst met kandidaten van verschillende faculteiten en met leden van studentenverenigingen. Dat heeft wellicht geholpen."

Tot tranen toe teleurgesteld
De Partij voor de Utrechtse student is de partij die een zetel moet inleveren. De PvdUs gaat van vijf zetels terug naar vier. De verkiezingsfilmpjes op YouTube hebben niet het gewenste effect gehad. De eerste vier kandidaten van de lijst gaan per volgend collegejaar de raad in. Het gaat om Jeroen Steegmans (Bestuurs- & Organisatiewetenschap), Emma den Uijl (Nederlandse Taal & Cultuur), Eise Nota (Aardwetenschappen) en Chela Loeters (Farmacie).

De teleurstelling bij de partij over het verlies van een zetel is groot. Tranen vloeien. Nummer 3 op de lijst Eise Nota heeft nauwelijks woorden om de teleurstelling te beschrijven. "We hoopten er vijf te houden maar helaas is dat niet gelukt, hoewel we het bjina zo goed gedaan hebben als vorig jaar. Het is gewoon heel erg jammer."

Voorkeurstemmen
De Vereniging Utrechtse Universiteitsraad (Vuur) behoudt haar zeven zetels. Mede doordat zij de restzetel toegekend krijgen. Twee kandidaten gaan met voorkeurstemmen de raad zijn. Het zijn de nummer 4 Maaike Röling van Diergeneeskunde en de nummer 3 op de lijst Bina Chirino van Taal- & Cultuurstudies. Zij worden volgend jaar vergezeld door Ingrid Weerts (Kunstmatige Intelligentie) , Jeroen Poortstra (Aardwetenschappen), Floris Boudens (European History), Demian van Gurp (Molecular Life Sciences) en Tymen Cobelens (Natuurwetenschap en Innovatiemanagement).

Vuur is dolblij met de uitslag en vliegen elkaar om de hals. Ze zijn zich ervan bewust dat de komst van De Vrije Student hen weleens een zetel had kunnen kosten. Maaike die met voorkeurstemmen is verkozen, is "heel erg blij". De studente Diergeneeskunde kan niet goed verklaren hoe zij aan de meeste stemmen is gekomen. "We hebben allemaal hard campagne gevoerd." Ze denkt dat veel van haar medestudenten op haar hebben gestemd. "De opkomst van studenten Diergeneeskunde bij de faculteitsraadsverkiezing is ook altijd heel hoog." Vorig jaar kreeg diergeneeskundestudent Sonja de Wit van Vuur die toen als vijfde op de lijst stond, ook de meeste stemmen van alle Vuur-kandidaten.

'Relatief best blij'
Voorzitter van de Universiteitsraad is blij dat dit jaar weer wat meer studenten hun stem hebben uitgebracht. "Het is een nieuw record maar feit blijft dat het maar een kwart van alle studenten is. Maar relatief gezien ben ik best wel blij. Ik denk dat alle studenten er heel veel tijd in hebben gestoken om zo veel mogelijk mensen te laten stemmen. Je moet de verkiezingen echt onder de neus duwen, denk ik."

Hij denkt dat met de komst van een derde studentenpartij een nieuwe dynamiek in de Universiteitsraad kan komen. Dit gebeurde vorig jaar toen de Utrechtse Promovendi Partij als nieuwe lijst van medewerkers de raad in werd gestemd. "Het hangt natuurlijk wel af van de persoonlijkheid van de kandidaat, maar de UPP heeft een kritische input meegebracht." Hij verwacht dit ook van De Vrije Student hoewel hij beseft dat de eenmansfractie zich niet in elk dossier kan vastbijten. "Als eenling is dat veel werk. Wil hij opvallen dan moet hij wel met iets komen, dat kan iets moois opleveren voor de medezeggenschap."

Wat je vaak ziet, zegt hij,  is dat de verschillende studentenpartijen gedurende het jaar geleidelijk iets naar elkaar toe groeien om vervolgens voor de verkiezingen weer wat meer op accenten van elkaar te gaan verschillen. "We zullen het zien. Ik kijk er naar uit."

Vertegenwoordiging
De kandidaten die zijn verkozen, komen van verschillende faculteiten. Toch zullen volgend jaar enkele opleidingen ontbreken in de studentvertegenwoordiging van de U-raad. Er zijn geen leden van Geneeskunde gekozen. Ook van University College Utrecht en University College Roosevelt zit er niemand in de nieuwe U-raad. Er waren wel kandidaten uit deze faculteit en colleges verkiesbaar.