De Vrije Student neemt het opnieuw op tegen Vuur en PvdUS

Foto: Evelyne Jacq

Ieder jaar zijn er verkiezingen voor de twaalf studentenzetels van de Universiteitsraad. Dit jaar kunnen UU-studenten kiezen uit drie partijen. Naast Lijst Vuur en de Partij voor de Utrechtse Student (PvdUS) die op dit moment al in de U-raad zitten, heeft ook De Vrije Student zich kandidaat gesteld voor het medezeggenschapsorgaan. De partij die door de Jongerenorganisatie Vrijheid en Democratie (JOVD) werd opgericht, deed vorig jaar voor het eerst mee met de universiteitsraadsverkiezingen. De studentenpartij kwam toen echter 70 stemmen tekort.

Er zijn 82 studenten in de running voor de twaalf beschikbare raadszetels. De twee zittende partijen hebben ieder dertig studenten op de kandidatenlijst staan. Bij de Vrije Student staan er 22 UU’ers op de lijst. De faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie (Rebo) is het best vertegenwoordigd onder de kandidaten; in totaal komen dertig studenten bij deze faculteit vandaan. Bij de PvdUS en De Vrije Student volgt zelfs de helft van de kandidaten een opleiding bij Rebo. Bij Lijst Vuur komt een studie in de Geesteswetenschappen het vaakste voor; negen van de dertig studenten volgen hier een opleiding.

Verdeling-faculteit2.jpg

Diergeneeskunde is het slechts vertegenwoordigd onder de potentiële raadsleden; er hebben zich maar twee studenten met deze studie kandidaat gesteld. Bij Lijst Vuur is het de nummer vier Maaike Röling en bij de PvdUS gaat het om de nummer elf Joost van Eijck die zowel aan de faculteit Rebo als Diergeneeskunde studeert. Opvallend is dat er zelfs meer studenten van University College Roosevelt kandidaat staan, terwijl UCR in Middelburg is gevestigd. Van University College Utrecht staan er in totaal vijf studenten kandidaat.

De man-vrouwverhouding is niet heel spannend. Bij de PvdUS is precies de helft van de kandidaten man en de andere helft vrouw. Bij Lijst Vuur en De Vrije Student zijn er iets meer vrouwen. Die laatste partij schreef hier op zijn eigen website gekscherend over dat ze het “mannenquotum” niet hadden gehaald. “Ondanks verwoede pogingen van het bestuur van De Vrije Student om een diverse samenstelling van de kandidatenlijst te kunnen presenteren, staan toch weer meer vrouwen dan mannen op de lijst." Voorzitter Ian Verkaik op de site: "In het werven van kandidaten hechten wij veel waarde aan het geslacht van kandidaten en niet zo zeer aan hun kwaliteit. Met dit streven als onze prioriteit hadden wij verwacht tot een evenwichtige man/vrouw-verhouding te komen".

man-vrouwverhouding.jpg

UU-Studenten kunnen van maandag 14 mei tot en met donderdag 16 mei stemmen voor de Universiteitsraad.