Diergeneeskunde last roofvogelshow af na kritiek Partij voor de Dieren

Creative commons: Pixabay

Het Diergeneeskunde Outdoor Event wordt dit jaar voor het eerst georganiseerd door studenten van de faculteit Diergeneeskunde. De organisatie heeft als doel om mensen kennis te laten maken met de faculteit en hun kennis op het gebied van dieren te verbreden. Op het programma van de buitendag stond naast een paardenshow, knuffeldokter en workshop anatomie, dus ook een roofvogelshow.

"Dat kan echt niet", reageerde de Partij voor de Dieren vorige week ontdaan op Twitter. "Dit is toch een event voor (en hopelijk door) dierenliefhebbers? Als de gemeente erbij betrokken is, mag dit niet eens!"

Van die tweet schrok de organisatie van het Diergeneeskunde Outdoor Event, vertelt voorzitter Robin ten Have. "We waarderen de betrokkenheid van de Partij voor de Dieren en het feit dat zij ook veel om dierenwelzijn geven. Maar we hadden liever gehad dat ze persoonlijk contact met ons hadden opgenomen, dan de kritiek via sociale media te uiten."

'Niet fijn voor vogels'
De reden dat het Diergeneeskundige Outdoor Event een roofvogelshow had opgenomen in het programma, was omdat de organisatoren aandacht wilden besteden aan deze bijzondere dieren. "Daarbij hadden we het bedrijf die de show zou organiseren zorgvuldig geselecteerd. Zij doen alleen educatieve demonstraties waarbij het welzijn van dieren hoog in het vaandel staat."

Dat neemt de bezwaren van Maarten van den Heuven, raadslid van de Partij voor de Dieren, niet weg. "Tijdens zo'n show moeten vogels onder onnatuurlijke omstandigheden kunstjes doen. Dat is niet fijn voor de vogels. Daarom vinden wij het altijd onwenselijk als je dieren gebruikt voor educatie of entertainment van mensen."

Van Heuven ziet daarvoor onder andere het bewijs in een filmpje van afgelopen februari. Daarin is te zien hoe een uil door de collegezaal vliegt bij de faculteit Diergeneeskunde als onderdeel van een lustrumsymposium. "Dit kan echt niet, het dier is zichtbaar gedesoriënteerd. Dit filmpje toont ook aan dat een dergelijke show entertainment is een geen educatie. Je hoort een student zeggen 'so funny'. Dit heeft helemaal niets met diergeneeskunde te maken."

A post shared by DUB (@dubnieuws) on Feb 5, 2019 at 8:28am PST

Om dergelijk entertainment te voorkomen, diende de partij daarom in 2017 een motie in om shows met roofvogels, uilen en reptielen te verbieden voor evenementen die de Gemeente Utrecht organiseert of financieel ondersteunt. Die motie werd aangenomen. En dat is dan ook de reden waarom de organisatie van het Diergeneeskunde Outdoor Event afziet van de roofvogelshow. De organisatie wil gebruikmaken van het initiatievenfonds van de gemeente.

SUCCES! Er is 25 mei géén roofvogelshow bij het Diergeneeskunde Outdoor Event. Niet omdat de organisatie dit als dierenleed ziet, maar omdat het (dankzij motie https://t.co/IjXYjJK42h) niet mag als de gemeente bij een event betrokken is. Dit mailden zij ons net. #dierenwelzijn

— PvdDUtrecht (@PvdDUtrecht) March 6, 2019

Met het cancelen van de roofvogelshow, is de zaak voor de organisatie van het Diergeneeskunde Outdoor Event afgedaan. "Ik hoop dat mensen niet geschrokken zijn van de berichten en nog steeds graag langskomen." En de Partij voor de Dieren heeft Ten Have ook uitgenodigd. "We willen ze laten zien dat wij veel aandacht besteden aan het welzijn van dieren”, aldus Ten Have. “Door bijvoorbeeld modellen en plastinaten te gebruiken in plaats van proefdieren. We hopen dat ze langskomen om te komen kijken.”