Diergeneeskundigen vieren met kortebaandraverij Maliebaan hun lustrum

De kortebaandraverij van D.S.K. in 2002, foto Maarten Hartman

Vanaf woensdag 4 oktober viert de Diergeneeskundige Studenten Kring (D.S.K.) vijf dagen feest voor haar 85ste verjaardag. Zoals gebruikelijk in een lustrumjaar pakt de studievereniging dit extra groot aan met als hoogtepunt de organisatie van de Maliebaandag op zaterdag waarbij alle Utrechters welkom zijn.

De Maliebaandag bestaat traditioneel uit een kortebaandraverij met daaromheen verschillende evenementen. Dit jaar is er onder meer een roofvogelshow, knuffeldierenziekenhuis, braderie, infomarkt en staan er foodtrucks.

Op de informatiemarkt is aandacht voor dierenwelzijn en het bruinvisonderzoek waarmee de faculteit regelmatig het landelijke nieuws haalt. Ook worden plastinaten getoond. Dit zijn geprepareerde dode dieren die studenten moeten bestuderen voordat ze met echte patiënten gaan werken. “En we hebben een loterij waarvan de opbrengt gaat naar Dutch Cell Dogs, dat is een project waar asielhonden worden getraind door gevangenen”, zegt Gigi te Riele die de PR doet voor deze dag.

Traditie
oudedraverij.jpgIn 1967 organiseerde D.S.K. de eerste kortebaandraverij achter de Jaarbeurs; de eerste editie op de Maliebaan was in 1982. De studievereniging vierde toen haar 50ste verjaardag. Gigi: “D.S.K. wilde dat met de hele stad vieren en haalde het idee voor de kortebaandraverij weer uit de stal. Het was in het laatste jaar dat de faculteit aan de Veeartsenijstraat zat. Toen de kortebaandraverij na de zomer werd verreden op de Maliebaan, was Diergeneeskunde net verhuisd naar De Uithof.” Vanwege het succes besloot de studievereniging om elke vijf jaar de stad te betrekken bij hun lustrum en elke vijf jaar een draverij te organiseren.

Hoewel de kortebaandraverij nu niet meer zo'n bekend verschijnsel is in Utrecht, was dat in de 19de eeuw anders. Toen was er regelmatig een draverij op de Maliebaan, weet de inmiddels met emeritaat zijnde Utrechtse sporthistoricus Wim Zonneveld. De eerste paardenwedstrijden werden gehouden op 21 maart 1826. Daar deed de Utrechtse wiskundige G. Moll snelheidsmetingen tijdens de races om te kijken hoe hard de dieren konden draven en legde die tijden naast de snelheid van andere dieren. Tijdens de kortebaandraverij in 1842 deed een collega P. de Fremery dat ook.

Nu zijn draverijen vooral een waar fenomeen in voornamelijk Noord-Hollandse dorpen en steden. Van mei tot en met oktober zijn er races; dit jaar in totaal 28. De race op de Maliebaan is de op een na laatste van het seizoen. Afgaande op een verslag in de Nederlandse Staatscourant over de Maliebaanrace van 1842 zijn de regels van de kortebaandraverij niet veel veranderd. Tijdens de race nemen twee deelnemers het tegen elkaar op over een afstand van 300 meter. De kortebaandraverij is een afvalrace: de verliezer valt af, waardoor uiteindelijk één winnaar overblijft.

De pikeur zit in een sulky die wordt voortgetrokken door een paard in draf. Gaat het paard over in galop dan wordt de combinatie gediskwalificeerd. Er mogen in Utrecht maximaal 24 combinaties meedoen. Met elke race zijn punten te verdienen voor het landelijke klassement van de harddraverij.

Gokje wagen
Moniek Amelink is als assessor van de lustrumcommissie van D.S.K. verantwoordelijk voor de gehele organisatie van de Maliebaandag. “Op zich ziet de dag er elke vijf jaar ongeveer hetzelfde uit. Het eerste wat moest gebeuren was een datum prikken voor de kortebaandraverij. In overleg met de Bond van Harddraverijverenigingen die het wedstrijdschema maakt, is een datum geprikt. Vervolgens moest ik overleggen met de gemeente Utrecht over de datum en de inrichting van de dag.”

Met spanning wordt uitgekeken naar zaterdag. “We weten pas op vrijdag hoeveel pikeurs en paarden er komen. We hopen op een goede opkomst. Er zijn nog combinaties die wat extra punten voor het landelijke klassement kunnen gebruiken is ons verteld.” Ook traditie is het gokken tijdens een kortebaandraverij. “Ja, dat hoort erbij. Het gaat niet per se om grote bedragen hoor, je kan al meedoen voor een euro. En als je een gokje waagt, maakt dat de race wel spannender.”

Lange dag
DA.jpg (2).pngOp 7 oktober is het voor de organiserende commissie plus zo’n vijftig vrijwilligers vroeg dag. Om vijf uur beginnen zij met het storten van 100 kub zand op de drafbaan, het plaatsen van een kilometer aan dranghekken, en het neerzetten van banken voor toeschouwers en het ontvangen van de gasten.

Om 12 uur begint het feest met de roofvogelshow. Tussen 13 en 18 is de harddraverij. Burgemeester Jan van Zanen reikt de prijzen uit aan de winnaars. De andere activiteiten zijn de hele dag door te bezoeken. Om 23 uur hopen de studenten alles weer opgeruimd te hebben. Klik hier voor het gehele programma.