Prijs voor jubileumvoorstelling Utrechtsch Studenten Concert

Doctor Atomic beste opera van het jaar

Scene uit Doctor Atomic
Scène uit Doctor Atomic. Foto: Marco Borggreve

Doctor Atomic was een van de vijf opera’s die door operajournalisten waren genomineerd en kwam uiteindelijk na een publieksstemming als beste uit de bus.

Met de uitvoering van het werk van John Adams over de uitvinder van de atoombom Robert Oppenheimer vierde het Utrechtsch Studenten Concert dit jaar het 200-jarig bestaan. In juli trokken de zeven uitvoeringen zo’n 5600 bezoekers.

‘Grote eer’
De Utrechtse opera kreeg deze zomer al juichende kritieken in de dagbladen. Ruim de helft van de 1700 stemmen van de bezoekers van de website voor operaliefhebbers vonden Doctor Atomic de beste opera van het jaar. Voorstellingen van professionele gezelschappen als de Nationale Opera en de Nationale Reisopera werden daarmee afgetroefd.

Voorzitter Floris Heeres van het Utrechtsch Studenten Concert maakte vorig jaar deel uit van het productieteam van de opera. Hij spreekt van een “heel grote eer”. “Die nominatie naast al die grote opera’s was natuurlijk al geweldig. Maar het was ook mooi om te merken hoeveel leden, vrienden en familieleden nog steeds erg trots zijn op wat we hebben neergezet en op ons wilden stemmen.”

‘Waanzinnig bijzonder’
Voor de productie werden enkele jonge professionele solisten ingehuurd, en ook de dirigent en regisseur waren professionals. Daarnaast hadden de musici van het Utrechtsch Studenten Concert en het koor van de Utrechtse Studenten Cantorij een belangrijk aandeel in de opvoeringen.

Floris: “We zijn er met zijn allen meer dan drie jaar mee bezig geweest, maar het was voor ons allemaal wel de eerste keer dat we aan zo’n grote en zware opera werkten. Dan is het waanzinnig bijzonder als je uiteindelijk zoveel complimenten krijgt. Echt iedereen was enthousiast, ook over het festival dat we rond de opera hadden georganiseerd.”

Extra prijs
Het Utrechtsch Studenten Concert kreeg bovendien de Schaunard Award toegekend door het opera-platform. Deze prijs die genoemd is naar een karakter uit een opera van Puccini, is bedoeld voor personen of groepen die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan het bevorderen van opera en muziektheater. Het was de elfde keer dat de prijs werd uitgereikt. In 2013 kreeg het USC de prijs al eens voor de productie Rheingold. Die reizende jubileumopera werd opgevoerd in een grote Rijnaak.

Met de andere studenten die betrokken waren bij de productie heeft Floris het eerbetoon inmiddels gevierd met een etentje. Begin februari gaan alle leden de opname van de opera bekijken in het Louis Hartlooper Complex. Deze opname is ook te bestellen via de website van de opera Doctor Atomic. De eerste exemplaren gaan deze week de deur uit.

Floris: “Het is mooi om op deze manier afscheid te nemen van een project waar zo lang en zo intensief aan is gewerkt. Maar we kijken al stiekem vooruit naar wat we over vijf jaar willen gaan doen voor ons volgende lustrum.”

DUB nam dit voorjaar een kijkje bij de repetities voor Doctor Atomic:

Lustrumvoorstelling van Utrechtsch Studenten Concert: Opera Doctor Atomic