Drie miljoen voor Utrechtse elektronenmicroscopie

Hoogleraar Scheikunde Krijn de Jong (links) is één van de aanvragers van de subsidie voor de Utrechtse elektronenmicroscopie

De Universiteit Utrecht investeert 3 miljoen euro in een nieuw centrum voor elektronenmicroscopie. Ook wordt er geld uitgetrokken voor andere onderzoeksfaciliteiten, in totaal voor een bedrag van bijna 8 miljoen euro.

De universitaire bijdrage komt uit een nieuw universitair fonds voor onderzoeksfaciliteiten. Het fonds werd vorig jaar ingesteld toen bleek dat de UU veel geld overhield. Het universiteitsbestuur keert in twee ronden in totaal 15 miljoen uit aan onderzoeksgroepen die hun onderzoeksvoorzieningen willen versterken of uitbreiden.

Deze maand werd bekend dat in de eerste ronde zeven aanvragen (deels) zijn gehonoreerd (pdf). Daarmee is een bedrag gemoeid van bijna 8 miljoen. Er waren vijftien voorstellen ingediend, in totaal voor zo'n 28 miljoen euro.

De 3 miljoen euro voor de Utrechtse elektronenmicroscopie wordt onder meer gestoken in een nieuw microscopiegebouw naast het De Wiedgebouw. De faculteit Bètawetenschappen maakte al eerder bekend graag zo'n gebouw te willen. Andere grote toekenningen gaan naar fluorescentiemicroscopie (1,9 miljoen euro) en naar rekencapaciteit en dataopslag voor bio-informatica en ander data driven onderzoek van bèta’s en medici (1,6 miljoen euro).

De deadline voor aanvragen voor de tweede ronde is begin volgend jaar.