Voor twee jaar onderzoek in het buitenland

Drie Utrechtse wetenschappers krijgen Rubiconbeurs

Vrouw gaat met koffer op reis
Foto: Pexels

De drie behoren tot de veertien onderzoekers die een beurs toegekend hebben gekregen in de tweede aanvraagronde voor het Rubicon-programma van NWO. De subsidie is bedoeld voor jonge wetenschappers die ervaring willen opdoen aan een buitenlandse onderzoeksinstelling.

Voor deze twee ronde was 2,4 miljoen euro beschikbaar. Hoeveel elke individuele onderzoeker krijgt, is afhankelijk van de duur van het verblijf in het buitenland en de aard van het onderzoek. In totaal waren er 53 aanvragen.

Elk jaar krijgen zo’n zestig onderzoekers van NWO de mogelijkheid om langere tijd in het buitenland te werken. Verdeeld over drie financiersronden heeft de onderzoeksfinancier daar zo’n 7 miljoen euro voor beschikbaar.

Cardiovasculair epidemioloog Yvonne Koop, werkzaam bij het UMC Utrecht, vertrekt voor een periode van twee jaar naar het Karolinska Instituut in Stockholm. Marien ecoloog Lauren Wiesebron, verbonden aan het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ) en de Universiteit Utrecht, gaat twee jaar aan de universiteit van  Oslo werken. Cultuurhistoricus Steije Hofhuis doet de komende twee jaar onderzoek aan het Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung in Berlijn.

Hieronder de beschrijving van de aanvragen zoals ze op de website van NWO staan:

-Yvonne Koop: De tijdpuzzel ontrafelen: Evalueren hoe het biologische ritme en hartgezondheid samenhangen bij borstkankerpatiënten die chemotherapie ontvangen

Chemotherapie kan leiden tot hartschade, waardoor hartfalen kan ontstaan. Deze studie onderzoekt bij borstkankerpatiënten of het tijdstip van chemotherapie toediening het ontstaan van hartschade beïnvloedt. Onderzoekers willen begrijpen of het interne lichaamsritme, het zgn. circadiaans ritme, een rol speelt bij het ontstaan van hartproblemen, om uiteindelijk hartschade te kunnen voorkomen.

-Lauren Wiesebron: Buiten adem in de oceaan: Invloed van zuurstofgebrek op het gedrag van kleine zeedieren

Zuurstofconcentraties in de oceanen dalen als gevolg van klimaatverandering, wat een effect heeft op zoöplankton: de piepkleine diertjes die centraal staan in mariene ecosystemen. Dit project onderzoekt hoe het migratiegedrag van zoöplankton verandert door zuurstofgebrek in een fjordenhabitat en wat de gevolgen zijn voor de mariene voedselketen en de koolstofcyclus.

-Steije Hofhuis: Een al te geruststellend verleden? Migratiegeschiedenis en het hedendaags publiek debat

In het publieke debat over migratie en integratie verwijzen academici, politici en publieke intellectuelen vaak naar het verleden om hedendaagse standpunten te legitimeren. Dit project zal zulke verwijzingen in Duitse, Nederlandse en Amerikaanse publiek debatten kritisch bestuderen. Naar welke dimensies van migratiegeschiedenis wordt verwezen, en zijn de analogieën wetenschappelijk overtuigend?

Tags: rubicon | nwo