Helft vraagt liever niet om hulp

Driekwart deelnemers aan Snelle Stresstest vaak of altijd gestrest

stresstest stressbal
Foto: Shutterstock, bewerking DUB

In totaal reageerden er 275 UU-studenten op het verzoek van DUB om online een korte vragenlijst in te vullen over stress. Het betrof geen wetenschappelijk onderbouwde of methodologische doortimmerde studie - het ging hier om een steekproef. Toch leverde het de redactie interessante informatie op met het oog op een magazine over studentenwelzijn dat volgende week dinsdag verschijnt.

Uit een grootschalig onderzoek van het RIVM en het Trimbos Instituut bleek al dat meer dan 60 procent van de studenten aan stress lijdt. Uit dat onderzoek bleek ook dat driekwart van de studenten aangeeft een hoge prestatiedruk te ervaren. Die uitkomsten zien we grofweg ook terug in onze test.

In onze test vroegen we UU-studenten ook naar de oorzaken van hun stress en we gaven een paar opties. Veel studenten (71 procent) wijzen dan als eerste naar de verwachtingen en verplichtingen van de universiteit. Ze hebben het gevoel het daardoor veel te druk te hebben.

Vooral regels rondom herkansingen (42,7 procent), aanwezigheidsplicht (38 procent) en vakken moeten overdoen (34,9 procent) lijken de stress te veroorzaken.

Veel studenten maakten gebruik van de mogelijkheid om zelf nog andere oorzaken van hun mentale problemen te benoemen. Daarbij worden ook vaak regelingen genoemd die het halen van hoge cijfers of cum laudes in de weg staan, zoals de afspraak bij sommige faculteiten dat er bij een herkansing maximaal een 6 wordt gegeven.

Veel deadlines
Gevraagd naar concrete voorbeelden van situaties die stress opleveren, wijzen studenten vaak naar de werkdruk en prestatiedruk. “Er zijn bij het ene vak heel veel kleine deadlines kort op elkaar, bijvoorbeeld elke week één”, legt een student uit. “Voor het andere vak moet je ondertussen een paper schrijven dat aan het einde van die deadlines klaar moet zijn. Dan heb je nog een week om voor beide tentamens te leren ( …) Dat zorgt bij mij voor heel veel stress, ik ben dan snel geïrriteerd, moe en mijn slaapritme wordt er ook niet beter op.”

Ook de herkansingsregeling en weinig flexibele houding van de universiteit komt meerdere malen voorbij. “Ik had een 5,4 gekregen voor een vak”, schrijft een student. “De herkansing zou zijn in een week wanneer ik al twee tentamens had. Nee daar kon niks aan gedaan worden.”

Een aantal studenten merkt op dat ze bij ziekte op weinig medewerking konden rekenen. Een student: “In mijn eerste jaar had ik veel stress vanwege de aanwezigheidsplicht omdat ik veel ziek was en mij mentaal niet optimaal voelde. (…) Dat gaf best veel druk waardoor ik van te voren al dacht dat ik het niet zou kunnen.”

Meerdere voorbeelden hadden ook te maken met de druk die het schrijven van een scriptie met zich meebrengt. “Bijna elke avond een paniekaanval”, schrijft een respondent. “Door mijn scriptie ben ik praktisch een half jaar lang gestrest geweest”, laat een ander weten. “Tot het punt dat ik me geestelijk zo ongezond voelde dat ik naar de huisarts (..) ben geweest.”

Ook problemen rondom stages werden meerdere keren genoemd: “Belachelijke stage-uren tijdens coschappen, met nog lange reistijden erbij ook”, zegt een student. Een ander had te maken met een “stage zonder vakantie”.

Tenslotte heeft corona duidelijk een negatieve invloed gehad. Studenten misten tentamens omdat ze zelf ziek waren en raakten gedemotiveerd door het online onderwijs. En toen corona voorbij was, moest er veel worden ingehaald van het sociale leven.

Een respondent: “Corona was voorbij, maar de studie was nog wel online. Op dat moment kwamen er een hoop sociale verwachtingen bij. Voor het online onderwijs kon ik geen aandacht meer opbrengen, waardoor studeren moeilijker werd en stress toenam.”

Streng
Alles bij elkaar vindt 45,5 procent van de respondenten dat de UU streng is voor studenten. Iets meer dan 9 procent daarvan vindt de uni “veel te streng”.  Een kleine meerderheid van de studenten (54,6 procent) zegt in onze test daarentegen dat de universiteit helemaal niet zo streng is.

Iets meer dan een kwart geeft aan grote stress te ervaren door de regels van de universiteit en de manier waarop docenten daarmee omgaan. Bij 6 procent daarvan heeft dat geleid tot mentale problemen. Maar een meerderheid van 65,3 procent van de deelnemers aan de test zegt dat die stress nu eenmaal bij het studeren hoort. Je hebt er nu eenmaal mee te dealen, lijken ze daarmee te zeggen.

Gezien die uitkomsten is het misschien ook niet verwonderlijk dat bijna de helft van de respondenten aangeeft ‘liever niet om hulp te vragen’ bij problemen. Nog eens een kwart zegt niet te weten waar ze voor ondersteuning moeten aankloppen.

Vanaf volgende week woensdag is het DUB-magazine over studentenwelzijn 'Vallen en Opstaan' overal binnen de universiteit te krijgen. In dat magazine lees je meer over de stress en mentale problemen die studenten ervaren en hoe de universiteit daarmee om moet gaan.