DUB zoekt nieuwe campuscolumnist die de lezer weet te prikkelen

DUB start deze week de zoektocht naar de campuscolumnist 2015. Een deskundige jury met onder anderen Ronald Giphart en Frits van Oostrom bepaalt wie de opvolger wordt van Ruud Schotting. De winnaar ontvangt het Erik-Hardemanstipendium van 1000 euro.

Wij waren verbannen naar de kelders van Natuurkunde. In die kelder zijn practicumzalen die erg lang zijn met merkwaardig hoge tafels en stoelen en waar gordijnen dan wel andere vormen van verduistering geheel ontbreken.

Daar moest ik dus hoorcollege geven in de middag. De zon schijnt heftig naar binnen waardoor de PowerPoint-projectie onleesbaar is. De temperatuur stijgt door diezelfde zon naar 38 graden (na 10 minuten slaapt de helft van de studenten en ben ik drijfnat van het zweet. Wat ik op het bord schrijf, is onleesbaar voor wie achterin de zaal zit.)

Het is een fragment uit de column Daar geef ik ECHT geen onderwijs van campuscolumnist Ruud Schotting. De hoogleraar Watermanagement schrijft als campuscolumnist van 2014 elke twee weken een blog op DUB waarin hij zijn ervaringen en emoties vanuit de praktijk deelt. De ene keer schrijft hij een bewogen verhaal over een studente die zijn colleges frustreert, de andere keer maakt hij zich boos over de koppeling van onderwijs aan economie. In zijn blogs blijkt ook zijn sterke betrokkenheid bij wat er speelt in de wereld, zoals de vliegramp of de opkomst van IS.

De campuscolumnist krijgt de titel aan het begin van het nieuwe jaar. Daaraan verbonden is het Erik-Hardemanstipendium van 1000 euro. Hardeman publiceerde jarenlang de wekelijkse column Schreef in het Ublad. Vanuit de studentensociëteit, de bestuurskamer van het universiteitsbestuur of het Instituut voor Raeto-Romaanse talen en culturen werd op een originele manier het universitaire leven belicht. Een tikje vilein, maar altijd met een vleugje humor. Sinds het vertrek van auteur Erik Hardeman mist de universiteit een eigenzinnige stem, iemand die de universiteit belicht van binnenuit. Vandaar dat DUB ruimte heeft gemaakt voor een campuscolumnist.

Volledige vrijheid
De campuscolumnist krijgt de volledige vrijheid om gevraagd en ongevraagd columns te publiceren. De teksten moeten wel een relatie met het universitaire leven of de universiteitsstad Utrecht hebben. Het kunnen bespiegelingen vanuit de collegebanken zijn of belevenissen vanuit een studentenhuis. Onderwerpen kunnen ook de publicatiedruk van een onderzoeker zijn of de worstelingen met de bureaucratie binnen een opleiding.

De jury heeft elk jaar zijn eigen criteria. “Ik zou graag een eloquent geschreven column lezen waarin de auteur verschillende stijlvormen gebruikt”, zei jurylid Ronald Giphart tijdens de voorbespreking. Frits van Oostrom pleitte vorige week nog op DUB om meer aandacht te besteden aan de schrijfvaardigheid van studenten. De jury wil originele columns die de lezers best mogen prikkelen en die een beetje provocerend zijn.

Meedoen
Alle studenten en medewerkers die op 1 januari 2015 aan de Universiteit Utrecht verbonden zijn, kunnen meedoen. Studenten die in de loop van 2015 afstuderen, mogen ook deelnemen.

Om mee te dingen naar de titel van campuscolumnist van de UU moet je twee columns insturen. De columns moeten het universitaire leven verrassend onder de loep nemen en mogen niet langer zijn dan 400 woorden. Stuur de columns vóór 1 december 2014 naar m.j.agterberg@uu.nl.

Jury
Ook dit jaar is het DUB weer gelukt een deskundige jury samen te stellen die alle geanonimiseerde inzendingen beoordeelt. In de jury zitten:

• Frits van Oostrom, universiteitshoogleraar, hij won in 1995 de Spinozaprijs en in 1996 de AKO-literatuurprijs voor zijn boek Maerlant.
  • Ronald Giphart, schreef als student Nederlands zijn debuutroman Ik ook van jou, publiceerde tal van boeken waaronder Giph en Phileine zegt sorry. Hij was columnist in onder meer de Volkskrant.
  • Ivo Giesen, hoogleraar Privaatrecht, stelde na zijn benoeming als docent van het jaar van de UU in 2012 de Katadreuffeprijs is voor meest opvallende rechtenstudent.
  • Anja Smit, directeur van de Universiteitsbibliotheek en alumna Nederlands.
  • Rik Vangangelt, studentlid van de Universiteitsraad, studeert Nederlands en zat in de redactie van Geestdrift.
  • Ries Agterberg, hoofdredacteur DUB

1000 euro
De campuscolumnist krijgt het Erik-Hardemanstipendium van 1000 euro. Hij of zij publiceert minstens eens per twee weken op afgesproken tijden een column op DUB. Je bent campuscolumnist voor één jaar.

Vragen
Vragen over de zoektocht naar een nieuwe campuscolumnist, kunnen worden gesteld aan Ries Agterberg: m.j.agterberg@uu.nl

Workshop column schrijven
Voor wie graag wil meedoen maar een zetje in de rug nodig heeft, organiseert DUB een gratis workshop columns schrijven. Deze wordt gegeven door Anneke Laverman, die ook voor Parnassos cursussen creatief schrijven en bloggen verzorgt. De workshop is op donderdag 6 november van 13 tot 16 uur. Je kunt je hier aanmelden. Er is plaats voor maximaal 20 deelnemers.