Dure tram rijdt lekker door

Foto: DUB/Reizigers stappen in bij tramlijn 22

De eerste ochtend waarop de tram naar Utrecht Science Park rijdt is met zorg voorbereid door U-OV. Hoe worden die moeite en de tramrit gewaardeerd door de reizigers?

Je valt minder snel om

De Hilversumse studenten Psychologie, Algemene Sociale Wetenschappen en Life Sciences, Iza, Julia en Britt, staan bij elkaar in het midden van de tram. “De ochtend begon goed: deze tram is veel minder ver lopen vanaf het perron waar we aankomen. Door die goede aansluiting hoeven we minder lang te wachten.” Ze zijn positief over de tram. “Hij rijdt vooralsnog lekker door. Ook is hij een stuk schoner: het glas beslaat niet en er is meer frisse lucht dan in lijn 12.” Ze lachen: “Morgen vinden we het vast wel weer allemaal k*t, hoor! Alles went. Maar vandaag zijn we nog wel enthousiast. We staan stabieler dan in de bus, je valt minder snel om.”

Luc (31) en Bas (25) hebben een zitplek weten te bemachtigen, maar zijn minder enthousiast. “Het is wel mooi en schoon, maar ik snap niet waarom we tien jaar hebben gewacht op een gewone tram” zegt Bas kritisch. Hoewel hij en Luc niet zo lyrisch zijn als andere reizigers, zitten ze wel lekker. “Er is hier meer comfort dan in een bus. Hij hobbelt minder en je zit daardoor relaxter.” Luc heeft onbedoeld een halte lang zwart gereden. ”Ik ontdekte binnen pas dat de incheckpaaltjes buiten zijn. Misschien was het budget op om ze binnen te zetten?”

In de tram terug van het Science Park naar Utrecht Centraal, stapt Frank in. Hij werkt bij de Galgenwaard. “Daar is parkeren natuurlijk niet te doen. Nu kan ik in de P+R parkeren en ben ik met de tram zo bij de Galgenwaard. Ik heb zoals iedereen flink wat jaren moeten wachten op deze lijn en ik zit er nog maar een paar minuten in, maar ik vind het nu wel een uitkomst.”

Het blijft een beetje zoeken vandaag

Marcella en haar collega delen vandaag chocoladetrams uit aan de reizigers. “Via het uitzendbureau werken we hier. We hebben er zelf nog niet in gereden, haha!” Toch kunnen ze de reizigers van advies voorzien. “We spreken veel mensen die nog niet weten dat de incheckpaaltjes buiten bij de halte staan. Daarnaast hebben passagiers vaak de neiging om in te stappen in het dichtstbijzijnde deel van de tram, maar dat is ook gelijk het drukste deel. We tippen ze dan om even door te lopen. Het blijft toch een beetje zoeken vandaag, op zo’n eerste dag.

Chris, Fee en Kujtim snellen de tram in op Utrecht Centraal. Zij vonden de incheckpaaltjes uit zichzelf. “Ik vind het ook wel handig dat ze buiten staan. In de bus is het toch ongemakkelijk als je langs iemand moet reiken om in te checken.” De tweedejaars studenten Technische Bedrijfskunde hebben het geluk dat ze kunnen zitten in de volle tram. “Het is top dat hij sneller is, maar ik kan nog niet zeggen of ik fan ben. Daar moet ik hem vaker voor nemen”, aldus Chris. Ze bediscussiëren of ze de tramlijn het geld überhaupt wel waard vinden. “Zoveel miljoen voor een paar minuten tijdswinst?”, vraagt Fee zich af. Kujtim werpt daar tegenin dat er meer voordelen zijn: hij is breder, en hoewel veel mensen staan, hobbelen ze wel minder. Ook staat de tram nooit vast in het verkeer, ten opzichte van bus 12. Wel vraagt hij zich af wat er gebeurt als het gaat vriezen. “Hopelijk krijgen we dan geen NS-toestanden.”