Europese miljoenen voor Nederlandse toponderzoekers

Alleen Groot-Brittannië (60), Duitsland (56) en Frankrijk (38) eindigden hoger. Nederland is opnieuw vierde op de lijst. ERC verdeelde in totaal een bedrag van 630 miljoen euro onder 329 wetenschappers.

Met dat geld doen ze onderzoek naar uiteenlopende onderwerpen: wat is de invloed van roddelen? Kan antibiotica toch werken bij mensen die daar al een resistentie tegen hebben opgebouwd? En is het kopen van een huis een veilige investering?

De Universiteit Utrecht verwelkomt met vijf toekenningen de meeste consolidator grants, als je ook het Universitair Medisch Centrum meerekent. De vijf Utrechtse onderzoekers die beurs krijgen zijn: Susan Branje om onderzoek te doen naar identiteitsvorming en relaties tijdens de overgang naar adolescentie; Willemijn Ruberg voor een vergelijkende analyse van forensische praktijken in Europa tussen 1930 en 2000; Mara Yerkes voor een onderzoek naar het beleid over de verhouding werk-privé en de impact daarvan; Appy Sluijs voor een onderzoek naar de evolutie en veranderlijkheid van ‘klimaat gevoeligheid’ en de verharding van de Artica tijdens het Cenozoïcum; Jan Veldink voor een onderzoek naar ALS. Als de beurs die Elise van Nederveen Meerkerk op naam van de Universiteit van Wageningen kreeg ook wordt meegerekend, dan gaan er zelfs zes beurzen naar Utrechtse onderzoekers. De universitair hoofddocent van de UU die dus tevens in Wageningen werkt, kreeg een beurs voor een onderzoek naar gezinsarbeid, levensonderhoud en consumptie ten tijde van de herlocatie van katoenproductie.

De koplopers van vorig jaar, de Universiteit Leiden en de Universiteit van Amsterdam, scoren nu lager. Van alle aanvragen is dertien procent gehonoreerd, stelt de Europese onderzoeksraad: bijna een procentpunt minder dan in 2016. Daarvan is 32 procent toegekend aan vrouwelijke wetenschappers, net iets meer dan in voorgaande jaren: 28 procent in 2014 en 24 procent in 2013.

UniversiteitAantal beurzen
Universiteit Utrecht4