Extra geld voor noodsteun aan studenten uit Oekraïne

Foto: Shutterstock

De extra noodsteun is bedoeld voor de bijna 800 studenten die vóór de oorlog al in Nederland studeerden. De mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten hebben nu niet genoeg middelen om hen te helpen.

Niet voldoende
Kort na het uitbreken van de oorlog had minister Dijkgraaf de universiteiten en hogescholen opgeroepen om de huidige groep Oekraïense en (Wit-)Russische studenten op te vangen en te ondersteunen bij acute geldproblemen. Hij stelde toen 1 miljoen euro ter beschikking, maar dat bleek niet voldoende. De extra 2,3 miljoen euro komt er nu bovenop en is “vooralsnog” bedoeld voor de periode maart tot en met mei.

Een woordvoerder van de minister laat weten dat instellingen zelf moeten inschatten hoeveel ondersteuning hun studenten nodig hebben. “Dat kunnen zij natuurlijk het best beoordelen.”

De UU liet eerder al weten 300.000 euro in het bestaande profileringsfonds te reserveren voor hulp aan Oekraiense en ook Russische studenten die door de oorlog of sancties in de problemen komen.

Beschermde status
Verder is besloten dat de groep Oekraïense vluchtelingen (de huidige én de aankomende studenten) een tijdelijke, beschermde verblijfsstatus krijgen. De huidige studenten behouden daarnaast hun studievisum.

Het is nog niet bekend of de studenten straks ook het reguliere collegegeld mogen betalen en in aanmerking komen voor studiefinanciering. Nu zijn ze als niet-Europese studenten het torenhoge instellingscollegegeld verschuldigd.