Fietsenstalling voor Buys Ballotgebouw toch weer in gebruik genomen

Vorig jaar werd de fietsenstalling al eens hersteld na een gedeeltelijke sloop. Foto DUB

Dat de fietsenstalling weer open gaat, lazen de bèta’s vandaag in een mail. Het facultaire hoofd huisvesting en de universitaire programmamanager concluderen op basis van de vele negatieve reacties van medewerkers dat de nieuwe afgesloten fietsenstalling onder het Koningsbergergebouw niet voldoet.

DUB berichtte eind vorig jaar al over de kritiek van medewerkers. Fietsen zouden gemakkelijk gestolen kunnen worden. Ook zouden er onhandige fietsenrekken zijn gebruikt.

In de mail staat de fietsenstalling onder het Koningsbergergebouw voorlopig wel gewoon open blijft. In de komende maanden wordt bezien of er nog voldoende gebruik van wordt gemaakt.

Als het aan de bèta’s in het Buys Ballot ligt, maakt de mail een einde aan het voortdurende gehakketak over de voorzieningen om hun fietsen te parkeren. Sinds halverwege vorig jaar liggen ze hierover in de clinch met hun werkgever.

Destijds werd de fietsenstalling voor hun gebouw zonder aankondiging al gedeeltelijk gesloopt. Na protesten besloot de universiteit de schade te herstellen (zie foto). De stalling zou open blijven totdat de vervangende locatie onder het Koningsbergergebouw gereed was. Eind vorig jaar was het zover. Maar de nieuwe fietsenstalling bleek dus niet naar de zin van de medewerkers.

In de mail staat dat de oude fietsenstalling voor het Buys Ballotgebouw nog minimaal een paar jaar dienst gaat doen. De universiteit wil nieuwe stallingen bouwen wanneer het gebouw van Aardwetenschappen is gesloopt. Die sloop staat gepland voor 2020.