Friese brand kost student het leven

De grote brand die zaterdagmiddag in Leeuwarden vijf winkels en elf woningen in de as legde, heeft aan een 24-jarige student het leven gekost. Het lukte de brandweer niet hem op tijd uit het brandende pand te halen.

Volgens de Leeuwarder Courant was Idsart Otte, die aan Stenden Hogeschool studeerde, al langer bang bij een eventuele brand in het nauw te raken. Zijn studentenkamer zat aan de achterkant van het huis en keek uit op een binnenplaatsje. “Het was heel klein, met een wirwar aan trappen”, citeert de krant een kennis van Otte. Volgens de verhuurder voldeed het pand aan alle brandveiligheidsvoorschriften.

Meerdere brandweerlieden hebben geprobeerd de student naar de uitgang te praten omdat Otte die niet meer zelfstandig kon vinden. De student had telefonisch contact met de meldkamer, maar vanwege de grote rookontwikkeling en de enorme hitte konden de brandweerlieden hem niet bereiken. Op een gegeven moment werd de verbinding verbroken.

Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend. Het vuur is ontstaan in een kledingwinkel en daarna overgeslagen naar de naastgelegen panden.

Tags: brand