Gegevens van duizenden Inholland-studenten en -medewerkers op straat

Foto: Pixabay

Het gaat om studenten en medewerkers met een account bij de leeromgeving Moodle. Van sommige mensen is alleen het mailadres bekend, meldt de Volkskrant, maar van anderen ook het huisadres of het versleutelde wachtwoord.

De hogeschool bevestigt het probleem. Van 791 externe mensen is een versleuteld wachtwoord bemachtigd, staat in een toelichting. Zij worden door Inholland op de hoogte gesteld. De hogeschool laat onderzoek doen naar het lek.

Wachtwoord wijzigen
De export van gegevens is inmiddels moeilijker gemaakt door de leverancier van Moodle en inloggen gaat voortaan in twee stappen. Verder moeten alle studenten en medewerkers hun wachtwoord wijzigen.

Gistermiddag waarschuwde Inholland studenten en medewerkers voor misbruik van de gegevens. “Blijf waakzaam op e-mail waarin je wordt gevraagd om gegevens in te vullen, betalingen te doen en daarbij op linkjes te klikken en bijlages te openen”, schreef de hogeschool. “Soms zijn deze berichten niet van echt te onderscheiden.”

Vanwege dit soort hacks is het belangrijk om verschillende wachtwoorden voor verschillende sites te gebruiken. Voor je Moodle-account moet je een ander wachtwoord verzinnen dan voor je internetbankieren.

Gijzelsoftware
Twee weken geleden werden de UvA en de HvA getroffen door een hackersaanval. Ook daar moeten studenten en medewerkers hun wachtwoord wijzigen. Dat hebben inmiddels 70 duizend van hen gedaan.

Onderzoeksfinancier NWO heeft eveneens te kampen met gijzelsoftware. Een jaar geleden heeft de Universiteit Maastricht in zo’n situatie zelfs losgeld betaald om weer bij haar gegevens te kunnen.