Gemeente wil dat UU hospita's werft

Foto: DUB

GroenLinks en Student & Starter willen graag dat meer Utrechters een lege kamer in huis verhuren aan een student. Het idee om de kamerverhuur aan studenten te promoten, is geïnspireerd op vergelijkbare initiatieven in andere studentensteden.

Zo wordt in Nijmegen jaarlijks een advertentiecampagne gehouden die mensen oproept om, al dan niet tijdelijk, hun leegstaande kamers te verhuren aan eerstejaars studenten. In 2007 resulteerde dit in 2010 extra studentenkamers, blijkt uit een rapport van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. In Delft levert een vergelijkbaar initiatief jaarlijks 100 tot 200 kamers op. En ook de Rijksuniversiteit Groningen riep medewerkers vorig jaar op om internationale studenten tijdelijk onderdak te bieden. Hoewel daar sprake was van een ietwat andere constructie: medewerkers mochten studenten geen huur vragen, uitsluitend een onkostenvergoeding.

'Verhalen internationale studenten schrijnend'
Tim Homan, raadslid Student & Starter: "Als we in Utrecht een vergelijkbaar aantal kamers bij hospita's weten te realiseren, kunnen we hopelijk voorkomen dat vooral internationale studenten voor een dure en onprettige oplossing moeten kiezen.” GroenLinks raadslid Floor de Koning vult aan: “De verhalen van internationale studenten die na een wanhopige woningzoektocht toch maar naar huis vertrekken zijn schrijnend. Terwijl er in Utrecht best wel wat mensen zijn die ruimte over hebben in huis doordat bijvoorbeeld de kinderen het huis uit zijn gegaan.”

Als die mensen hun ‘extra’ kamers verhuren aan (internationale) studenten, dan zou dat volgens De Koning op diverse vlakken een win-win situatie zijn. Niet alleen wordt de kamernood aangepakt zonder dat er ook maar een woning bijgebouwd wordt, ook op sociaal vlak wordt er winst behaald. “We denken dat oudere mensen met een groot huis, het leuk vinden om een student op kamers te krijgen. En dat studenten er aan de andere kant bij gebaat zijn om bij iemand te wonen die ze op weg kan helpen in de stad. Hoewel ik mij kan voorstellen dat dit vooral aantrekkelijk is voor internationale studenten. De Nederlandse student is tenslotte net weg bij zijn ouders en wil niet weer onder ouderlijke supervisie willen wonen.”

'Beperkte aanbod komt door gebrek aan kennis'
Omdat het aantal hospita’s in Utrecht beperkt is, moet de UU volgens GroenLinks en Student & Starter een promotiecampagne beginnen. Beide partijen vermoeden namelijk dat het beperkte aanbod komt doordat mensen niet beseffen “hoe gemakkelijk het is om hospita te worden”. Woningeigenaren die aan maximaal twee studenten een kamer verhuren, hebben daarvoor geen vergunning voor nodig. De Koning vindt dat de UU medeverantwoordelijk is om die boodschap te verspreiden onder eigen medewerkers en andere Utrechters. “Het is ook in het belang van de universiteit dat er voldoende studentenkamers zijn.”

Gemeenteraadspartijen GroenLinks en Student & Starter hebben wethouder Kees Diepeveen daarom gevraagd zo snel mogelijk met de universiteit te praten, zodat de wervingscampagne voor nieuwe hospita’s nog voor het nieuwe collegejaar begonnen kan worden. Volgens universiteitswoordvoerder Maarten Post is er inderdaad contact met de gemeente over een promotiecampagne, maar is de gemeente aan zet. "Het lijkt ons een goed initiatief, en we zullen zeker bijdragen aan het uitdragen van de campagne." Eén van de manieren waarop de universiteit overweegt dit te doen, is door medewerkers via het intranet te informeren over het feit dat er hospita's en gastgezinnen gezocht worden.