Geneeskundestudent Kaj Hendriks wereldkampioen roeien

Na de eerste race in Zuid-Korea, twitterde Kaj (links) deze 'coole' foto
Tritonroeier Kaj Hendriks is dit weekeinde in het Zuid-Koreaanse Chungju wereldkampioen geworden. VIer Orca-vrouwen roeiden een WK-finale.

Met zijn Amsterdamse teamgenoten Boaz Meylink, Mechiel Versluis en Robert Lücken boekte de 26-jarige Utrechtse geneeskundestudent zaterdag een historische overwinning. Voor het eerst in meer dan 20 jaar was er weer WK-goud in een Olympische discipline. In een spectaculaire eindsprint was de Nederlandse boot Australië de baas.

"Er zijn niet veel woorden voor nodig: wereldkampioen. Wereldkampioen", juichte Hendriks op Twitter. "Een fantastische prestatie", schrijft zijn vereniging Triton op haar website. Eerder dit jaar haalde de Vier al goud tijdens het EK in Sevilla.

Ook andere Utrechtse roeiers leverden een bijdrage aan het voor Nederland succesvol verlopen toernooi. Masterstudent Inge Janssen zorgde ervoor dat Nederland sinds lange tijd weer eens vertegenwoordigd was in de finale van de skiffs. De masterstudent Geocommunicatie, die vorige zomer tijdens de Olympische Spelen in Londen nog in de dubbel twee uitkwam, eindigde zondag uiteindelijk op een verdienstelijke zesde plaats in het veld van solo-roeiers.

Ook drie Orca-collega's van Janssen legden beslag op een zesde plaats. UU-alumna Nederlands Kyra de Vries en hbo-studenten Rosa Bas en Jonna de Vries (stuurvrouw) maakten deel uit van de Nederlandse Acht die na de Olympische Spelen geheel vernieuwd is.