Genomineerde columns campuscolumnist schetsen het universitaire leven in coronatijd

Chandni Shyam, Reineke Maschhaut, Robin Harsmolle, Leonie van Bruggen en Ida van Zwetselaar. Illustratie: DUB

Een recordaantal deelnemers had deze editie niet, maar de kwaliteit van de columns was hoog en de onderwerpen zeer divers. De eerste inzending kwam direct na publicatie van de oproep en was meer een noodkreet dan een column. Deze was van een student met een zeldzame spierziekte die het leven ervaart als een tikkende tijdbom. Ze beschrijft heel mooi haar moeite om mensen toe te laten. Onzekerheid en angst voor een afwijzing zorgt ervoor dat ze niet snel zal toegeven verliefd te zijn. Al zal ze hiervoor blijven knokken.

Kenmerkend voor de inzendingen was dat ze allemaal ervaringen deelden die zo gezamenlijk zicht bieden op het hedendaagse leven van studenten en medewerkers in coronatijd. Want ja, corona loopt nog wel als een rode draad door de verhalen. Niet eens zozeer over het virus, maar eerder over het studentenleven of het werk op de universiteit in coronatijd.

Vandaag publiceert DUB van elke genomineerde de beste van de twee ingezonden columns. Net als vorig jaar besloot de jury op voorhand te gaan voor twee winnaars. In totaal deden twintig mensen mee, van wie vijftien in het Nederlands schrijven en vijf in het Engels. De jury heeft drie Nederlandstalige en twee Engelstalige kandidaten genomineerd.

De winnaars zullen dinsdag 18 januari in een digitale bijeenkomst bekendgemaakt worden. De twee campuscolumnisten ontvangen beiden het Erik Hardeman stipendium van 1000 euro en publiceren in het jaar 2022 elke twee weken een column op DUB.

De drie Nederlandstalige genomineerden
In de categorie Nederlandstalige campuscolumnist is Robin Harsmolle (21) de eerste genomineerde. Zij is student Taal & Cultuurstudies. “Dat is een behoorlijk brede studie, dus meestal zeg ik dat ik Engelse literatuur met een snufje Genderstudies studeer”, schrijft ze. Robin heeft echt de ambitie om later schrijver te worden en heeft al verdienstelijk meegedaan aan zangwedstrijden. In haar column De dode man beschrijft zij op levendige wijze haar kennismaking met de Grote Stad als zij een fietstocht maakt en geconfronteerd wordt met een dode man.

De tweede genomineerde is Reineke Maschhaut. Ze studeerde geschiedenis met een minor journalistiek en koos na de studie voor werk als tekstschrijver en interviewer. Sinds afgelopen zomer werkt ze als communicatiemedewerker bij het Centre for Digital Humanities wat bij de faculteit Geesteswetenschappen hoort. Haar column Post apocalyps geeft op een heel bijzondere en inlevende manier weer hoe ze na de lockdown net na de zomer voor het eerst op haar werkplek mocht komen, een werkplek die vanwege corona van de een op de andere dag verlaten was.

Leonie van Bruggen is de oudste genomineerde. Zij is al twintig jaar afgestudeerd bij Diergeneeskunde en reisde als dierenarts over de hele wereld. Nu is ze weer terug in Utrecht, waar ze werkt senior stafmedewerker bij Radiologie. Ze geeft ook les en is tutor van eerstejaars. Daarnaast is ze bezig met een promotie-onderzoek op het gebied van forensische diergeneeskunde. In haar column Je gaat het pas zien als je het door hebt laat ze vanuit de praktijk op overtuigende wijze zien wat forensische diergeneeskunde betekent.

Twee Engelstalige nominaties
Er zijn dit jaar twee nominaties van Engelstalige inzendingen. Ida van Zwetselaar (19) heeft dan wel Nederlandse roots, maar de ouders van de tweedejaars student van het University College Utrecht wonen nabij de Kilimanjaro in Tanzania. Ze woonde sinds 2012 in het buitenland en keerde voor de studie terug naar haar geboortestad. In haar Engelstalige column met de Nederlandstalige titel Oliebollenkraampjes vertelt ze hoe ze met een vriendin in de stad oliebollen gaat kopen en enigszins onheus benaderd wordt door de verkoopster omdat ze hun bestelling in het Engels doen. De verkoopster beseft echter niet dat Ida haar geroddel zonder problemen kan verstaan.

De tweede genomineerde is Chandni Shyam. Zij doet een master Culturele Antropologie en doet veldwerk in India naar coronavaccinaties. In haar column My LDR with UU laat ze zien hoe lastig die relatie wordt wanneer Nederland na de zomer licht lijkt te ontwaken uit de pandemie terwijl die op dat moment keihard toeslaat in India.

De uitslag
De jury bestaat dit jaar uit Floris van den Berg, docent Milieufilosofie van de Universiteit Utrecht, verbonden aan het Copernicus Instituut voor Duurzame Ontwikkeling, Lisanne van Sadelhoff, columnist bij onder meer het AD Utrechts Nieuwsblad, Nina van der Bent, masterstudent Health en DUB-hoofdredacteur Ries Agterberg. Alle deelnemers moesten twee columns inleveren. De jury kreeg de columns anoniem voorgelegd. Hieruit zijn in beide categorieën de drie beste inzendingen gekozen. Deze worden vandaag gepubliceerd. Op 18 januari worden de winnaars bekendgemaakt.

Wilt u de bekendmaking van de Campuscolumnist 2021 meemaken. Het is dinsdag 18 januari om 15.00 uur op Teams. Je kan je hier aanmelden