Geschiedenisstudenten nemen studentenhuis Voorstraat onder de loep in podcast

Het vermoeden bestond dat in het studentenhuis in de Tweede Wereldoorlog mensen ondergedoken zaten. Dat klopt echter niet helemaal, hebben de studenten ontdekt. “Het was wel een plek waar mensen na het luiden van de avondklok konden schuilen tijdens de oorlog”, vertelt Thomas van Roijen, masterstudent Cultuurgeschiedenis.

Inwoners van Utrecht konden bij de start van de podcast onderwerpen opperen die de studenten konden gaan onderzoeken. Tussen de ruim zeventig inzendingen zat ook dit voormalige studentenhuis aan de Voorstraat. De huidige bewoners vroegen zich af wat er precies had afgespeeld in hun huis.

De studenten duiken ook in de geschiedenis van de Universiteit Utrecht. In het bijzonder kijken ze naar de stichtingsdatum. Waarom specifiek 26 maart 1636? Wat gebeurde er toen? Veel wil Thomas er nog niet over kwijt; dan moet je de podcast maar luisteren. “Het heeft waarschijnlijk te maken met Pasen en het invoeren van de Gregoriaanse kalender, maar het verhaal er omheen is eigenlijk veel leuker dan de uitkomst.”

Bodytalk
Toen de eerste podcasts opgenomen werden, konden de studenten nog terecht in een studio van de UU aan de Kromme Nieuwegracht. Door het coronavirus moesten de studenten even later echter uitwijken naar een andere locatie. “Het pand aan de Kromme Nieuwegracht ging dicht. Gelukkig kenden we iemand bij café de Bodytalk en konden we regelen dat we daar de opnames konden doen, omdat de horeca toch stil lag.” Ze mochten apparatuur lenen van de studio aan de Kromme Nieuwegracht. Nu de horeca langzaam weer begint te draaien, wijken de studenten uit naar een studio in dB’s.

Twee van de geschiedenisstudenten in de Bodytalk

In eerste instantie was het plan om van de geopperde onderwerpen één vraag te kiezen om te onderzoeken. Uiteindelijk zijn dat twee hoofdvragen geworden en mogen studenten op eigen initiatief nog ‘bonusafleveringen’ maken over andere onderwerpen. De twee hoofdlijnen in de podcast zijn het onderzoeken van een Joods gezin dat aan de Jan van Scorelstraat woonde en het onderzoek naar het voormalig studentenhuis aan de Voorstraat.

De podcastafleveringen duren ieder zo’n vijf tot twintig minuten. In totaal staan nu vier hoofdafleveringen en drie bonusafleveringen online. Donderdag 21 mei, op Hemelvaartsdag, komt de bonusaflevering over de oprichting van de UU online. Vanaf volgende week komt het studentenhuis aan de Voorstraat in de afleveringen voor.