Goedkope buskaart voor UU-medewerkers verdwijnt

De QB-pas waarmee UU-medewerkers goedkoper met het openbaar vervoer in Utrecht kunnen reizen, verdwijnt aan het eind van dit jaar. De kans dat de vervangende ov-kaart weer met korting wordt aangeboden door de universiteit, is zeer klein.

Op dit moment hebben 1416 UU-medewerkers een QB-pas. De pas kost 225 euro. De medewerker betaalt de helft en de universiteit de andere helft van het bedrag. De buskaart is de opvolger van de veel populairdere Utrecht Bereikbaarheidspas.

De Utrecht Bereikbaarheidspas was vanaf 2010 gratis voor alle medewerkers van de UU. De universiteit betaalde de buskaart die door de overheid en vervoersbedrijven gesubsidieerd werd, omdat er rondom Utrecht en met name rondom De Uithof veel werk aan de weg was. Het idee was om mensen uit de auto en in het openbaar vervoer te krijgen. In 2012 maakten 3385 UU’ers gebruik van de UB- of de UBPlus-pas waarmee in een grotere straal rondom Utrecht gereisd kon worden. In 2013 nam het aantal gebruikers toe tot 3598.

Toen de UB-pas ophield te bestaan en een nieuwe vervoerder verantwoordelijk werd voor het openbaar vervoer in Utrecht, kwam er in 2014 de QB-pas. Deze buskaart was een stuk duurder doordat er minder subsidie op zat. De opvolger van de QB-pas die in 2015 wordt aangeboden door de Utrechtse vervoerder U-OV, is nog duurder. Het is daarom onwaarschijnlijk dat de universiteit hier weer aan mee gaat betalen, zegt docent-onderzoeker Ronald Oosting die in het Lokaal Overleg van de UU zit.

In het Lokaal Overleg maken het universiteitsbestuur en werknemers samen onder meer afspraken over  de verdeling van de zogeheten arbeidsvoorwaardengelden. Dit is een pot geld waar jaarlijks ongeveer 2 miljoen euro in zit en waaruit verschillende activiteiten voor medewerkers worden betaald. De OV-pas is de afgelopen drie jaar deels uit deze pot gefinancierd. “De UB-pas vonden we een mooi doel voor het AV-geld omdat echt alle medewerkers hiervan gebruik konden maken. Maar de QB-pas was eigenlijk al te duur.”

Oosting legt uit: “Je mag als werkgever volgens de zogeheten werkkostenregeling maar een klein percentage extra geld uitgeven aan je medewerkers. Ga je boven dat percentage zitten, dan moet de werkgever daar weer belasting over betalen. Dat is met de QB-pas gebeurd. Het is natuurlijk doodzonde om arbeidsvoorwaardengelden aan belastingen te besteden. Omdat de nieuwe pas nog duurder is dan de QB-pas, is de kans daarom klein dat er een bijdrage zal komen uit de AV-gelden alhoewel de discussie hierover nog niet is gesloten.”