Gratis schrijfcoaching voor UU-studenten

Het Schrijfcentrum biedt studenten van alle studierichtingen gratis coaching aan, zowel in het Nederlands als in het Engels, bij het schrijven van essays en scripties. Het gaat hierbij om het verbeteren van de schrijfvaardigheid en niet zozeer van de taalvaardigheid. “De schrijfcoaches helpen medestudenten met de opbouw, diepgang en vraagstelling van hun essays. Voor verbetering van de spelling zijn studenten hier niet aan het juiste adres,” vertelt Joy de Jong, manager van het Skills Lab. Het Schrijfcentrum is onderdeel van het Skills Lab, een initiatief van studenten uit de Uraad. Wel staan er boeken tot de beschikking om grammatica en spelling te verbeteren voor studenten die dat willen.

Eén van de schrijfcoaches is Marcella Klinker (23). Marcella is nu bezig met haar master Public International Law en heeft hiervoor zowel haar bachelor Geschiedenis als Rechten behaald: “Ik heb mij aangemeld omdat ik graag medestudenten wil helpen. Ook lijkt het mij een leuke uitdaging. Door mijn twee studies heb ik al veel papers geschreven en weet ik waar de aandachtspunten liggen. Ook denk ik dat mensen zich wel bij mij op hun gemak zullen voelen. Dat komt ook omdat ik zo enthousiast ben.”

De universiteit kreeg voor deze baan 65 aanmeldingen, van wie uiteindelijk vijf studenten zijn aangenomen. Zij zijn nu werkzaam voor het lab. Joy de Jong: “Er waren veel mensen geschikt, toch waren deze vijf de beste kandidaten en ze komen allemaal van een andere studierichting.”

Dat is volgens De Jong van groot belang, omdat de coaches niet gekopppeld mogen worden aan een student van hun eigen studie. Marcella: “Anders dreigt het gevaar dat je als coach niet meer objectief naar een stuk kunt kijken. Zo heb je soms de neiging om een deel zelf te verbeteren of met eigen ideeën te komen. Dat is niet de bedoeling. Je moet als schrijfcoach de student helpen de tekst te verbeteren. Alleen dan kan een student een betere schrijver worden.”

De schrijfcoaches hebben nu één training gehad, de komende weken volgen er nog drie. De trainingen duren 2,5 uur en in een training worden er verschillende scenario’s nagespeeld. Zo wisselen de coaches eigen geschreven essays die ze met elkaar bespreken.

In oktober zullen de coaches echt van start gaan. Iedere student die bij het Schrijfcentrum aanklopt, krijgt individuele begeleiding en spreekt samen met de coach het tijdstip en dag af. Iedere sessie duurt drie kwartier en studenten kunnen maximaal vijf keer een beroep doen op een schrijfcoach per schrijfopdracht. Volgens De Jong hebben de meeste studenten voor een grote schrijfopdracht voldoende aan drie sessies.

Op 8 september wordt het lab feestelijk geopend door rector Bert van der Zwaan. Iedere belangstellende student, docent en medewerker is uitgenodigd om hierbij aanwezig te zijn. Vanaf 12 september kan iedere student gebruik maken van het Schrijfcentrum.

Het lab is onderdeel van het Skills Lab, een fysiek loket in de UB in De Uithof. Het Skills Lab helpt studenten hun weg te vinden binnen de universiteit. “Vaak weten studenten niet waar ze informatie over taalcursussen, carrière workshops, trainingen en begeleidingsmogelijkheden kunnen vinden,” vertelt Joy de Jong. "Die informatie kunnen wij ze geven."

Mocht je interesse hebben om schrijfcoach te worden dan kun je in januari weer solliciteren. Je moet wel minimaal een jaar beschikbaar zijn.